Huskroppen byggs i olika volymer med som högst 19 våningar och flera får en fantastisk utsikt över Heden och Göteborg. Bild: Lindberg Stenberg Arkitekter AB

Unik nyproduktion i centrala Göteborg

I centrala Göteborg, alldeles vid Heden, bygger Fastighets AB Balder 326 bostadsrätter fördelade på tre bostadsrättsföreningar. För Bohusgatan finns en kravställning att fasaderna ska passa in i den omkringliggande arkitekturen från 1800- och 1920-talen. Kvarteret kommer att gå i grå skiffer med inslag av rött, brunt och rostbrunt och smälta fint in i stadsdelen.

Av Marie Louise Aaröe

– Genom Bohusgatan får Göteborg en ny skyline med de tre byggnaderna som är sammanflätade med en lägre mittbyggnad på åtta våningar. De bägge tornen på var sida är på 19 till 20 våningar, berättar Christian Nygård, fastighetsutvecklare på Fastighets AB Balder. Det är en unik nyproduktion som vi gör i centrumkärnan av Göteborg. Och vi märker det stora intresset både från intressenter och även leverantörer som gärna vill arbeta med projektet.

Tidigare låg på tomten en brandstation. Den är sedan lång tid tillbaka riven och under de senaste decennierna har här varit en parkeringsplats. En i princip outnyttjad del som nu får en ny betydelse genom både bostäder och affärslokaler i gatuplan som ger mervärde till gatumiljön och även en ökad trygghet i området. Många besökare till evenemangen på Ullevi kommer att passera förbi, vilket innebär första parkett till allt roligt som händer i Göteborg från idrott till musikkonserter.

Skiffern kommer att klä fasaden utåt, medan det mot gården blir en varmvit putsfasad som lyser upp innergården. Här återfinns även inslag av trä och fasadens bottenvåning kläs i en rejäl och robust natursten. Bild: Lindberg Stenberg Arkitekter AB

Siluetten är viktig för stadsmiljön

– Vi köpte fastigheten av Skandia Fastigheter, som 2016 redan hade drivit fram en detaljplan för området. Efter vårt tillträde hösten 2019 arbetade vi fram ett nytt förslag för kvarteret tillsammans med stockholmskontoret Lindberg Stenberg Arkitekter. Det ledde till ett bättre nyttjande av vad detaljplanen medger.

Efter ett överklagande gällande akustiken räknar man med att komma i gång vid årsskiftet 2022/2023 med Skanska som huvudentreprenör. Siluetterna är viktiga för staden och detta kvarter vill man ska ta upp det ursprungliga med lite Gatsby-tänk från 1920-talet och att de två 20-talen möter varandra med inslag av lite flärd från förra seklet.

– Byggnaderna kommer få fasader i skiffer och natursten. De två tornen kommer även att få skiffertak och lamellerna kommer att binda ihop tornen genom ett plåttak. Förutom byggnaderna mot gatan byggs ett ”gårdshus” på åtta våningar i vit puts, vilket innebär lite lugnare miljö, berättar Christian Nygård. Genom att detta är en centrumexploatering är markytan förhållandevis liten. I nära samarbete med landskapsarkitekt har vi skapat kvalitativa gårdsytor till trots.

Christian Nygård är fastighetsutvecklare på Fastighets AB Balder. Bild: Fastighets AB Balder

Första parkett vid evenemang

Lägenheterna är från ettor upp till större etagelägenheter och prisspannet är från 2 miljoner upp till 20 miljoner kronor. I källaren under byggnaderna planeras ett garage samtidigt som en elbilspool etableras och annan mikromobilitet för att få ner p-talen.

– Vi bygger enligt miljöbyggnad Silver och byggnaderna kommer att värmas med fjärrvärme via golvvärme i lägenheterna. Det är fantastiskt att bygga så centralt i Göteborg, säger Christian Nygård. Det ska bli spännande när vi sätter spaden i marken och sedan kunna erbjuda dessa stadsnära lägenheter med promenadavstånd till Göteborgs evenemangsgator.

Fakta i korthet

Nybyggnad av flerbostadshus i Göteborg