Nordenchef Joel Järvinen, Uber.

Uber Movement sätter en siffra på stockholmarnas resmönster

Mobilitetsverktyg – så beskriver Uber med ett ord sin nyetablerade webbplats Uber Movement. Nu öppen med ny statistik över stockholmarnas lokala och regionala resvanor.

Av Thomas Andersson

– Det här verktyget är baserat på anonymiserad och aggregerad data från Uber om resorna här i Stockholm. Att använda för stadsplanering och trafikplanering.

Det sade Ubers Nordenchef Joel Järvinen till Stordåhd Kommunikation i samband med en lansering på torsdagsmorgonen av mobilitetsföretagets nya produkt Uber Movement.

Den samlade rörelsestatistiken om restider hos Uber Movement grundar sig på insamlad data i Stockholms län från och med januari 2016. Siffermaterialet utgår från samma format för kartor och indelning i basområden, stadsdelar och kvarter som redan används av Stockholms stadsplanerare och Storstockholms Lokaltrafik, SL.

Informationen finns nu på en för allmänheten öppen websida utan inloggning.

Vad är nyttan för Stockholms stad?

– Staden får ny information om sina ansvarsfrågor inom trafik och transport. Det här är uppdaterad data som kanske även täcker områden där det idag inte finns någon information alls, svarar Nordenchefen Joel Järvinen.

På torsdagsmorgonens pressmöte kunde Ubers företrädare exempelvis i siffror precisera de kraftiga förseningar i stockholmstrafiken som orsakades av det oväntat kraftiga snöfallet senhösten 2016.

Stockholm åtta

Mobilitetsverktyget Uber Movement finns idag i 34 städer runt om i världen. Efter bland annat Paris, London och Amsterdam blir nu Stockholm den åttonde staden i Europa med rörelsedata på den öppna webbplatsen movement.uber.com