Vi måste först testa och verifiera system, arbetssätt och maskiner innan vi kan ställa generella krav på eldrivna maskiner, säger Magnus Lindgren på Trafikverket. Bild: Trafikverket

Trafikverket avvaktar med krav på eldrift

Många maskinentreprenörer väntar på tydliga krav från beställare innan de är beredda att investera i elmaskiner. Där är Trafikverket inte ännu, men arbete pågår för att tillsammans med entreprenörer och maskintillverkare lära sig tekniker, metoder och arbetssätt för att kunna ställa rätt krav.

Av Lars-Olof Tandberg

– Det krävs kunskap och förståelse både internt och externt innan vi kan ställa generella krav. Vi måste först testa och verifiera system, arbetssätt och maskiner. Under tiden kan det bli fråga om incitament där de som väljer maskiner med nollutsläpp kan få en högre ersättning, säger Magnus Lindgren som är senior sakkunnig inom fordon, arbetsmaskiner och bränslen på Trafikverket.

Han påpekar att när marknaden sedan nått en viss nivå kan det bli aktuellt med krav. Trafikverket måste då veta vad som fungerar och vara tydliga, så att entreprenörerna vet vad de ska investera i.

– För entreprenörerna innebär det att ta klivet från diesel, som de är vana vid och känner sig trygga med, till något oprövat och där investeringskostnaden är högre, men samtidigt är driftkostnaden lägre. Därför måste vi lära oss tekniken och ta fram en strategi för övergången innan vi kan börja ställa krav.

Testar lösningar

I sitt arbete mot en klimatneutral infrastruktur år 2040 har Trafikverket som delmål att ha förnybara drivmedel i sina fordon och arbetsmaskiner senast 2030. Eldrift är en av flera lösningar för att nå det målet.

– I den nationella planen för 2022–2033 har vi två projekt där innovativa lösningar för eldrift ska testas. På en deletapp av Norrbotniabanan överväger vi att utlastning av berg ske med elmaskiner och på Tvärförbindelse Södertörn undersöker vi möjligheterna att testa elektrisk drift och automation i en delentreprenad där inga lokala utsläpp av växthusgaser ska förekomma.

Trafikverket tittar även på hur beställare och entreprenörer kommer att använda eldrivna maskiner och om maskintillverkarna har maskiner som kan uppfylla deras krav.

– Det måste finnas en balans mellan efterfrågan och utbud. Det är en stor omställning och det är viktigt att hela värdekedjan från maskintillverkare, återförsäljare och entreprenörer upp till oss beställare är med på den resan, understryker Magnus Lindgren.

Nytt sätt att tänka

Till våren börjar Trafikverket ett strategiskt arbete för olika lösningar för nollutsläpp. Det tittas även på vilka maskiner som finns samt hur och i vilka miljöer de används. Magnus Lindgren påpekar att övergången till eldrift kräver ett nytt sätt att tänka. Medan en dieseldriven maskin tankas ett par gånger per vecka kräver en eldriven maskin laddning minst en gång per dag.

– Eldrift fungerar bra på en byggplats där det går att bygga upp en fungerande laddlösning eftersom arbetet sker på en begränsad geografisk yta och pågår under lång tid. På en underhållsentreprenad där maskiner och fordon rör sig över stora sträckor och sällan är på samma plats krävs helt andra laddlösningar och design av maskinerna.

Laddbeteende

Det handlar även om laddbeteende. Det talas ofta om att förarens lunchrast är en lämplig tid för att underhållsladda maskinen.

– Men det innebär att alla laddar samtidigt och det sätter stor press på elnätet. Här kan det behövas batterilager, som laddas långsamt under längre tid, och sedan kompletterar elnätet vid snabbladdning. En annan lösning är stationer för batteribyte, där ett tomt batteri byts mot ett fulladdat. På sikt kan även eldrift med bränsleceller och vätgas bli intressant, säger Magnus Lindgren.

Mässan för fossilfria transporter

För oss som är intresserad av fossilfria transporter kan man med fördel följa eComExpo. April 2022 var det premiär för första upplagan av eComExpo. Den första fackmässan om och för omställningen till en fossilfri transportnäring. Här fanns de tunga el-lastbilarna, elmopederna, entreprenadmaskiner, last mile, laddföretagen, åkerierna – och inte minst – beslutsfattarna och opinionsbildarna. Och inte minst – användarna så klart! 2023 växlar man upp. Och breddar sig. Rejält! Den 27–28 september 2023 är det dags igen, eComExpo på Scandinavian XPO i Arlandastad.

Läs gärna senaste numret av Dagens Infrastruktur, 1 2023, där denna artikel ingår.