Den är 140 meter lång, 45 meter bred och väger 3 700 ton. Och nu är den officiellt invigd av kungen. Bild: Lennart Johansson

Trafiken påsläppt efter kunglig invigning av Guldbron!

Guldbron är invigd! Klockan 12 på söndagen klippte Kung Carl XVI Gustaf och Kronprinsessan Victoria banden till den nya bron mellan Slussen och Gamla stan i Stockholms hjärta.

Av Thomas Andersson

– En viktig länk mellan vår historia och vår framtid!

Det sade Kung Carl XVI Gustaf i sitt invigningstal innan han klippte bandet och tillsammans med Kronprinsessan Victoria och Prinsessan Estelle promenerade från Slussen till Gamla Stan på den nya Guldbron. En central pusselbit i den nu pågående komplexa ombyggnaden av Slussen mellan Östersjön och Mälaren i Stockholms hjärta.

På måndagsmorgonen klockan 05.00 öppnade Guldbron för allmän trafik.
Med tre cykelbanor, fem körfiler och ett gångfält. Guldbron ersätter gamla Slussens två broar.
Den nya bron har en mot Gamla stan vertikalt avsmalnad siluett.

– Den tar upp en mindre area än de gamla två broarna. Så det blir större öppenhet mot omgivande vatten.

Det framhöll Guldbrons chefsarkitekt Spencer De Grey på telefon från London under invigningsceremonin vid södra brofästet mot Södermalm.
Spencer De Grey kommenterade också brons på sina håll omdiskuterade färgsättning i guld.

– Färgen är väldigt, väldigt viktig! Den kommer att smälta in med färgerna på fasaderna i Gamla stan.

På söndagens invigning av Slussbron, ofta kallad Guldbron, var det ganska precis 85 år sedan den nuvarande kungens farfars far, Gustav V, år 1935 invigde den gamla Slussen. Den på sin tid supermoderna klöverbladslösningen med den då gryende bilismen i blickfånget.

Slussen som helhet byggs nu om under flera år i komplext projekt med många aspekter och inte minst för att säkra dricksvattnet i Stockholm och Mälardalen.

– Slussen går från att ha varit en trafikplats till att bli en mötesplats.
Det tillade Stockholm stadsbyggnadsborgarråd Joakim Larsson (M) om Slussenprojektets slutgiltiga mål vid söndagens invigning av den nya Guld- och Slussbron.

År 2025 ska nya Slussen vara klart. Totalkostnaden beräknas landa på drygt 12 miljarder kronor.

Guldbron beräknas ha en livslängd på 120 år.