Tobias Söderbom Olsson har kommersialiserat Kurt Härdigs och Patrik Kämpes innovation väggreglar av återvunnet papper.

Träbyggnadsföretag siktar på norsk marknad

Företagen Inwoco och Wood Tube satsar på den norska marknaden och är två av fyra företag som just nu ingår i en riktad exportsatsning arrangerad av näringslivsklustret Paper Province.

AV GÖSTA LÖFSTRÖM

Satsningen syftar till att öppna den norska marknaden för företag från Mellansverige. Bland annat deltar företagen under World Conference on Timber Engineering (WCTE 2023), som genomförs i Oslo den 19 – 22 juni.

Programmet innehåller bland annat ett seminarium som arrangeras av Paper Province och norska systerorganisationen Norwegian Wood Cluster, andra informella mötesplatser i anslutning till konferensen och därtill separata affärsmöten.

De båda klustren har samarbetat i flera år och går nu in i ett nytt projekt, Circular Bioeconomy Arena, finansierat av EU-programmet Interreg Sverige-Norge.

– Paper Province är starka inom papper, massa och förpackningar och har de senaste åren även byggt upp ett stort nätverk inom byggbranschen. Norwegian Wood Cluster har stor kompetens inom träbyggnation och tillsammans blir vi viktiga kopplingsboxar för våra företag, säger Elin Appel, projektledare på Paper Province.

Redo att skala upp för export

– Vi ser en stor potential i Norge och senare även i övriga nordvästra Europa, säger Lars Atterfors, en av fem delägare i Inwoco AB. Efter att ha producerat allt manuellt har vi nu byggt ut får första produktionslina och är redo för expansion.

Företaget, som finns i hyrda lokaler i Bengtsfors i Dalsland, tillverkar helt träbaserade färdiga väggblock som kan skräddarsys. De har tätskikt, luftspalt och utrymme för installationer klara från fabrik. All råvara är förnyelsebar och produkterna är förberedda för cirkulärt demontage och återbruk. Den patenterade konstruktionen av väggelement har låg energiklass och uppfyller redan nya väntade miljökrav.

Produkten bygger på förnyelsebara material och energieffektiv konstruktion och ska bland annat minska byggtiden genom en förenklad monteringsprocess. Blocken passar för utfackningsväggar oavsett om byggnaderna har betong- eller trästomme. Huvudsegmentet är byggen för skola, vård och omsorg, men produkten lämpar sig också för bostadsbyggande.

– Vår produktionsmetod är mycket skalbar och passar också för stora projekt. Nu får vi fin draghjälp från Paper Province när det gäller nya kontakter i Norge, säger Lars Atterfors.

Lars Atterfors till vänster och Jonas Fred Hell är delägare i väggblockstillverkaren Inwoco.

Reglar av återvunnet papper

Företaget Wood Tube har nyligen byggt en fabrik i Säffle i Värmland och är efter ett bra mottagande på den svenska marknaden moget för introduktion även i Norge för sin unika produkt, patenterade reglar för innerväggar tillverkade av återvunnet papper.

– Vår produkt togs fram av uppfinnarna Kurt Härdig och Patrik Kämpe med gedigen bakgrund i pappersindustrin, säger Tobias Söderbom Olsson, försäljningschef som varit motor i kommersialiseringen av produkten.

– Så vitt jag vet är vi ensamma i världen med denna produkt. Nu är vi redo för fullskalig produktion och leverans till större byggen och bygghandel. Vår produkt har låg vikt och hög styrka och sparar 92 procent CO2-utsläpp jämfört med traditionella stålreglar. De tillverkas som fyrkantiga ihåliga tuber av återvunnet papper.

Den första större tillämpningen genomfördes med Vasakronan och Veidekke i en om- och tillbyggnad av kontor i Strömshuset i centrala Göteborg. Produkten är också bland annat aktuell i Linköping, där ED-Bygg uppför flerbostadshus åt fastighetsbolaget Stångåstaden.

–Vi ser fram emot att möta nya kontakter på den norska marknaden. Men redan nu har vi vårt första norska bygge på gång i renoveringen av ett kontorshus på Aker Brygge i Oslo, säger Tobias Söderbom Olsson.