Pär Dalhielm, vd Svenskt Vatten, presenterade en rapport om den stora investeringsskulden på vattenområdet och den årliga underfinansieringen av vatteninfrastrukturprojekt. Bild: Gösta Löfström

Sverige har miljardskuld på investeringar i VA

Sverige har en investeringsskuld på 560 miljarder kronor när det gäller utbyggnad av vatteninfrastruktur. Och den årliga underinvesteringen uppgår till tio miljarder. Det var siffror som Svenskt Vatten presenterade vid sin årliga Vattenstämma som i år hölls i Umeå. Det var organisationens vd Pär Dalhielm som i sitt inledningsanförande berättade om den helt färska investeringsrapporten, Svenskt Vattens tredje övergripande analys av investeringsläget i landet, det kända behovet av satsningar inom vatten och avlopp, ledningar, reningsverk och liknande. Läs hela artikeln via länken här: (https://www.dagensinfrastruktu...)