Sannafältet samlar mycket av idrotten i Karlstad. Bild: Sweco

Storsatsning på idrott vid Sannafältet i Karlstad

Sannafältet i Karlstad utvecklas just nu till ett omfattande sportarenaområde. En del av anläggningen utgörs av en ny utomhusarena som ska stå klar senare delen av hösten 2022. Inomhusarenan blir klar till våren med rekordartad 58 meters spännvidd i takstolar av limträ.

AV GÖSTA LÖFSTRÖM

Det nya idrottsområdet ligger vid Sandbäcken nära E18, där vägen svänger över Klarälven väster om centrala staden. Här byggs nu en kombiarena för utomhus träning, tävling och matcher för friidrott, fotboll och amerikansk fotboll. Detta vid sidan av en ny inomhusarena och en uppvärmd konstgräsplan.

Utgångspunkten för Sannafältet är att samverkan mellan de olika ytorna ska möjliggöra ett effektivt utnyttjat sportområde och en social mötesplats för aktiva, motionärer och åskådare. Hela projektet påbörjades 2020 men utomhusarenan började byggas i februari 2021 och är tänkt att stå klar hösten 2022.

–På Sannafältet sammanför vi mycket av idrotten i Karlstad. Vi flyttar dit och utvecklar två arenor, inomhusarenan på Våxnäs och Tingvalla idrottsplats och skapar därtill en ny konstgräsplan, säger Sixten Westlund, kommunens projektledare. Bland annat finns ambitionen att möjliggöra fotboll i superettan och att förbättra för friidrotten.

Kombiarena för flera sporter

Den nya utomhusarenan omfattar ett markområde på 24000 kvadratmeter och ett läktarbygge om 1300 kvadratmeter med plats för 1600 sittande personer och därtill ståplats för 2400 personer. Det är en kombiarena för SM- och Europatävlingar i friidrott, för fotboll på superettanivå samt högsta superserien i amerikansk fotboll. Arenan får en uppvärmd gräsplan.

Huvudläktaren innehåller utrymmen för press/TV/domare/föreningar och diverse faciliteter samt sex omklädningsrum varav fyra som kan ställas om till två större vid matcher i amerikansk fotboll.

–Det är förstås mycket markarbete kring löparbanor och uppvärmd gräsplan, säger Erik Olsson, projektledare vid Bygg Dialog AB, som är totalentreprenör för alla delar av Sannafältets sportcenter. Egentligen skulle bygget av utomhusarenan påbörjats nu i höst, men vi startade redan i februari för att få till synergier med de övriga delarna av Sannafältet.

–En utmaning är det förstås att det är en mycket stor markentreprenad med mycket hantering av massor och att tillmötesgå bland annat superettans krav.

Vid sidan om utomhusarenan och den blivande inomhusarenan anläggs en uppvärmd fullstor konstgräsplan med sekretariat, spelarbås och domarutrymmen.

En av de största limträbalkarna

Den nya inomhusarenan blir en multifunktionell anläggning för friidrott och såväl nationella som internationella tävlingar, för träning och motion, kontors-, utbildnings-, drifts- och möteslokaler. Den kommer bland annat att innehålla 200 meter rundbana med sex banor och en rakbana på 100 meter. Det blir plats för 1500 personer, varav 1000 sittande. Redan i mars 2022 ska arenan kunna tas i bruk. Både inomhusarenans och utomhusarenans banor kommer att IAAF-certifieras.

–I projektambitionerna ingick att bygga så mycket som möjligt i trä med hållbarhetsambition och om möjligt närtillverkning, vilket vi lyckats med, säger Erik Olsson. Det blir en limträstomme av balkar och pelare samt ett bjälklag i KL-trä. Limträbalkarna kommer från Töreboda och KL-träet från Grums.

–Inomhusarenan blir den tredje största friidrottsarenan i Europa och den enda friidrottsarenan med balkar/pelare utförda av limträbalkar i Europa. Det är förstås en utmaning att bygga med limträ med 1,4 meter höga balkar och en spännvidd på 58 meter i takstolarna, säger Erik Olsson.

FAKTA I KORTHET

Nybyggnad av utomhusarena m m i Karlstad

Objektnamn: Sannafältet sportcenter Etapp 2

Byggtid: 21 Månader