Startlån ska hjälpa unga in på bostadsmarknaden – men hur ska det utformas?

Av Kjell-Arne Larsson

I december gav regeringen uppdrag åt Eva Nordström, som är vd för Stockholms Kooperativa Bostadsförening, att utreda åtgärder som underlättar för förstagångsköpare på bostadsmarknaden. Utredningen ska bli klar till 1 november i år.

Den ska bland annat innehålla ett förslag till hur ett startlån kan utformas. Avsikten är att hjälpa förstagångsköpare att komma in på bostadsmarknaden. Andelen bostäder i det ägda beståndet har ökat under de senaste 20 åren och samtidigt har priserna på bostäder stigit kraftigt. Andelen hyresrätter har minskat och bostadsköerna har vuxit, särskilt i storstadsregionerna. Hur ett startlån och andra stödformer för förstagångsköpare kan utformas är dock en komplex fråga. Stödet får inte orsakar bieffekten att det driver upp priserna ytterligare. Viktigt är också att förstagångsköparna inte hamnar i en orimlig skuldsättning, i synnerhet om marknadsvärdet på den bostad de köpt senare går ner.

Unga vuxna

Riksbyggen och Bostadsbubblan ordnade ett webinarium i ämnet ”Unga vuxna och bostadsmarknaden”, ett arrangemang där utredaren Eva Nordström deltog.

– Vi kommer bland annat att titta på de lösningar som har använts i andra länder, berättade Eva Nordström. Alla inpass från aktörer och intressenter i bostadsmarknaden är välkomna. Vi ska också kartlägga bankernas villkor för förstagångsköparna.

För förstagångsköparna kommer troligen någon form av egen ekonomisk insats att tillämpas, men vilken nivå kan vara rimlig? Hur ska kreditvärderingen göras och vad händer om låntagaren sedan inte kan betala sitt lån? Ska det finnas ett maxtak för lånet? Regelverken som reglerar kreditmarknaden ska vara kvar intakta är det tänkt.

En stor utmaning är att startlånen inte får bli prisdrivande. I så fall blir det flera som förlorar på detta.

– Unga har onekligen mycket svårt att ta sig in på bostadsmarknaden. Detta tillhör en problembild när det gäller bostäder som också handlar om tillgång på mark, byggregler med mera där vi behöver en robust modell för bostadsförsörjning. Jag tycker regeringen haft för stort fokus på hyresrätten, menade Jakob Forssmed, finanspolitisk talesperson (KD). Jag har kämpat länge för ett startlån och välkomnar utredningen. Samtidigt vill jag slå ett slag för bosparande i någon form.

Flera upplåtelseformer

Johan Lövstrand som är bostadspolitisk talesperson (S) hakade på diskussionen:

– Tidigare var fokus mest på att öka takten i bostadsbyggandet. Nu har vi fått upp takten även när det gäller hyresrätter. Det ägda boendet är en annan nyckel till att lösa problemen. Det är viktigt att det finns flera upplåtelseformer. Vi vill lyfta startlån som lösning. Tror att utredningen kan leda fram till en bra och smidig modell, men det är ingen lätt fråga.

Utredningsförslaget ska ut på remiss och socialdemokraternas ambition är att få med denna fråga inför nästa riksdagsval.

– Vi är glada att utredningen görs, säger Emma Ringqvist, ordförande i förbundet Jagvillhabostad.nu. Unga har skilda förutsättningar, med allt från fast anställning till gig-jobb. Det måste bli enklare att köpa för de som har fast men låg lön. Det är ekonomiskt fördelaktigt att äga sitt boende och fler behöver få ihop den kontantinsats som behövs. Borde vara bra att öppna upp för dem. En risk med startlån är dock att de kan bli prisdrivande.

– Det är viktigt att samtidigt hålla igång bostadsbyggandet, fortsätter Emma Ringqvist. Det behövs hela tiden. Bygg inte bara när det är som mest ekonomiskt gynnsamt. Hjälp med kontantinsatsen för unga bostadsköpare kan bli bra, men det måste vara tryggt. Utan risk att den som köper så småningom hamnar i en ekonomisk fälla.

Från den bästa av världar

Arturo Arques som är privatekonom på Swedbank och sparbankerna ansåg att utredningsuppdraget är mycket viktigt, men att det samtidigt är en komplex fråga. Dagens bostadsmarknad med bostadsbrist och höga bostadspriser är främst ett resultat av ett för lågt byggande under lång tid men också ett resultat av att många hushåll levt i den bästa av två världar under de senaste 10–15 åren. En god inkomstutveckling och sänkta skatter, och som grädde på moset, lägre räntor har ökat hushållens köpkraft och bidragit till dagens bostadssituation.

Om ett förslag till startlån realiseras gäller det att det konstrueras så att de unga inte riskerar att bli överskuldsatta. Allra tuffast på bostadsmarknaden har ensamstående med barn och unga vuxna, ansåg Arturo Arques. Han ansåg också att Riksbyggens modell med hyrköp är bra. Där får den boende först hyra lägenheten i ett antal år och erbjuds sedan att köpa den.

Denna lösning räcker dock inte långt för att hjälpa alla, inte ens alla 25-åringar som fortfarande bor hemma hos sina föräldrar.