Späckhuggaren i Kärna – Rödfärgsvinnande bostadshus i Falurött  2018. Foto: Bert Leandersson
Späckhuggaren i Kärna – Rödfärgsvinnande bostadshus i Falurött 2018. Foto: Bert Leandersson

Späckhuggaren vann 2018 års Rödfärgspris

AV Thomas Andersson

Späckhuggaren är ett nybyggt trähus i ljusröd Falu Rödfärg i Kärna en halvtimme norr om Göteborg. På torsdagskvällen belönat med 2018 års Rödfärgspris vid en galamiddag i Arkitekthögskolans gamla lokaler på Östermalmsgatan 26 A i Stockholm.

– Vi tittade på ekonomibyggnader, ladugårdsbyggnader och större magasinshallar. Miljöer som funnits i omgivningen, som kunde göras något nytt av och omvandlas till bostadshus. Falu rödfärg fanns med i alla referenserna vi hittade.

Det sade en glad och stolt arkitekt Andreas Lyckefors från vinnarna av 2018 års Rödfärgspris - Bornstein Lyckefors arkitekter i Göteborg - till Svensk Byggtidning efter prisutdelningen. Faluröda Späckhuggaren ligger i kanten av ett åkerlandskap. Huset, med en ensamstående tvåbarnspappa som byggherre, har flera ladugårdsliknande element i sin arkitektur.

Bland annat stora ladugårdsliknande dörrar och fönster mot väster.  Ett utifrån existerande värden ett nyskapande bostadshus i Falu rödfärgs lysande toner.
”Ett hus som både förför och förbryllar”, skriver Rödfärsprisets jury i sin prismotivering.
Under galakvällen delades även det av allmänheten framröstade Falu Rödfärgs Publikpris ut. Det gick till Marge arkitekter, Pye Aurell Ehrström och Karavanlandskap för Brotorgets nyskapade faluröda träscen i Bollnäs.