Torstensson Art & Design har på uppdrag av fastighetsbolaget Hemsö skapat minnesvärd återbrukskonst som finns runtom på skolgården och även inne i biblioteket på den nyligen invigda Stavsborgsskolan i Nacka. Bild: Torstensson Art & Design AB

Skapande av återbrukskonst ger nytt liv åt skolgård

Grönt Samhällsbyggande bevakar återbruk - Att det finns konstverk på en skola är inte ovanligt, men hur ofta möts du av konst som är tillverkad av material från den skola som stod där innan? Torstensson Art & Design har på uppdrag av fastighetsbolaget Hemsö skapat minnesvärd återbrukskonst som finns runtom på skolgården och även inne i biblioteket på den nyligen invigda Stavsborgsskolan i Nacka.

-Att arbeta med returmaterial är något vi älskar och har gjort under lång tid. Att då för två år sedan få ett uppdrag att vandra runt i en skola som vi vet ska rivas och se vilka material som lämpar sig att spara och skapa konst av var mycket inspirerande, säger Jonas Torstensson, formgivare och konstnär på Torstensson Art & Design.

Jonas och kollegorna som ingick i designteamet tog fram ett stort antal skisser på olika konstnärliga utsmyckningar. Sedan valde Hemsö ut vilka förslag de ville att teamet skulle arbeta vidare med. En lista på utvalda material från den gamla skolan som behövde samlas lämnades till rivningsentreprenören. De mindre föremålen samlade teamet själva in innan rivningen påbörjades.

Det blev som en process där teamet fick ändra skisserna efterhand. Vissa utvalda material visade sig innehålla miljöfarliga material eller samlades inte in av andra orsaker. Något som kunde varit stressande men designteamet tyckte att det bara gjorde arbetet extra spännande - att anpassa skisserna till nya förutsättningar.

Till ett av konstverken sparades stammen av en ek på skolgården. Av det skapades Sakträdet. Ett träd med metallgrenar fyllda med sparade föremål från skolan och andra saker som barnen kan känna igen från skolämnen som slöjd och idrott. De kunskapsförmedlande bokstäverna och siffrorna som hänger på grenarna fick färg enligt färgcirkelns principer med primär- och sekundärfärger.

Budskap

Sakträdets innehåll och utformning kom också att ändras under arbetets gång. Hösten 2022 hade elever i årskurs 8 en poesiworkshop tillsammans med poesipedagogen Petter Lindgren. Eleverna skrev budskap till framtidens elever med tanken att göra skoldagen lättare för dem. Designteamet fick frågan om de kunde integrera budskapen i konsten. Det kändes naturligt att skära in dem i stammen på Sakträdet.

På andra sidan skolan står en liten klunga palmliknande träd som för tankarna till en oas i öknen, eller kanske en solig strand på en sydlig semesterort. De är tillverkade av trappräcken och lyktstolpar från den gamla Stavsborgsskolan.

När man går runt på den nya skolgården hittar man också betongplattor med bilder och texter. Här har skolans elever också varit engagerade. Våren 2022 hade elever, i årskurs 3 och 5, en workshop med syfte att skapa enkla bilder på temat trygghet, vänskap och kompisar. Bilderna är utskurna ur betongplattor från den gamla skolgården och införlivade med de nya plattorna. Texterna är elevernas tankar bakom bilden.

-Det är roligt att få läsa elevernas tankar där det finns så mycket klokhet och uppleva dessa ihop med de stiliserade bilderna. Att sedan få se plattorna utspridda över skolgården skapar en naturlig nyfikenhet till att vilja gå runt och leta, säger Linda Röjås som bland annat står bakom den grafiska formgivningen i projektet.

Bilderna är utskurna ur betongplattor från den gamla skolgården och införlivade med de nya plattorna. Texterna är elevernas tankar bakom bilden. Bild: Torstensson Art & Design AB

LODRAT

I anslutning till cykelställena runt skolan finns även annorlunda staket. De är tillverkade av återanvända metalldelar från gamla cyklar. Genom att återanvända cykeldelarna direkt utan att smälta ner dem och tillverka t ex nya staket, sparar man mycket energi. Dessutom gör cykeldelarnas form och utseende att staketet får en unik form och uttryck.

-Vi hörde från en besökare att de tyckte det var ett udda utseende på staketet. När de sedan kom närmare och såg att det var tillverkat av cyklar blev det både glada och överraskade. ”Vilken bra idé – så roligt!”, berättar Jonas Torstensson.

Bokstavskluringen, det enda invändiga konstverket, återfinns i biblioteket. Alla bokstäver från den gamla skolans skyltar med texten STAVSBORGSSKOLAN, HUVUDENTRÉ och SPORTHALL sparades. Sedan placerade vi ut 24 av dessa bokstäver med uppmaningen att försöka bilda så många ord som möjligt av dem. Enligt internet ska man kunna bilda 29.119 svenska ord av alla bokstäver. En del ord är redan synliga i konstverket.

-Med flit valde jag att placera bokstäverna LODRAT på nedersta vågräta raden. Som en liten förvirrande retsam hälsning från mig som gillar att lösa korsord, säger Kerstin Torstensson som även varit involverad i projektet.

-Detta har varit ett otroligt spännande och roligt projekt och vi är tacksamma att vi fick förtroendet att få genomföra det, avslutar Jonas Torstensson. Slutligen kan nämnas att alla konstverk har anpassats för att uppfylla alla säkerhetskrav som gäller på en skolgård där barn leker och vistas.

I anslutning till cykelställena runt skolan finns även annorlunda staket. De är tillverkade av återanvända metalldelar från gamla cyklar. Bild: Torstensson Art & Design AB