Snabba frågor till Carsten Svensson, Head of market Development på Prodikt. Carsten och Prodikt är en av utställarna på Renoveringsdagarna 15 - 16 maj.

Renoveringsdagarna 2024 - Två dagar fulla med kunskap och inspiration

Snabba frågor till Carsten Svensson, Head of market Development på Prodikt (Carbon Zero AB). Carsten och Prodikt är en av utställarna på Renoveringsdagarna 15 - 16 maj. Detta löser Prodikt -Utmaningarna som existerar för byggprocessens olika aktörer är flera. En av de främst är att det är otroligt svårt att göra aktiva och medvetna system- och materialval och därigenom säkerställa att projekten verkligen når upp till både de interna, beställarens eller samhällets i stort målbilder. Anledningarna till detta är många, bla att bygga hållbart har blivit synonymt med att jaga dokumentation och sedan efter bästa förmåga och finansiella muskler tolka dessa. Detta resulterar i en verkligen där byggprojekt fördyras, utan att man för den delen nödvändigtvis bygger mer hållbart eller i linje med den initiala målbilden.

Hur mås det?

Tackar som frågar, jag och vi ställde ut på Nordbygg och det var sannerligen intensivt – men också mycket skoj och givande. Vi är alltså CarbonZero AB, som gör livscykelbedömningar (LCA) och miljövarudeklarationer (EPD) av produkter samt har plattformen för produkter och projekt, Prodikt. Det är sannerligen ett stort tryck på hållbarhets- och klimatrelaterade tjänster och produkter nu. Äntligen, skulle jag faktiskt säga. Officiella och kommersiella krafter skapar bra efterfrågan. Dessutom finns det ett stort behov av att klimatberäkna samt att ha tillförlitliga och specifika produktdata.

Vad kan vi egentligen säga om utvecklingen för renoveringar och om att vårda det redan byggda?

Det är ju en delikat balansgång – nybyggnation eller renoveringar. Men att vi nu verkligen måste vara bättre på att faktiskt utvärdera möjligheterna till att behålla hela eller delar av det redan byggda är sannerligen ett faktum. Detta ställer ju större krav på byggprocessens aktörer. Vi kan ju faktiskt dessutom effektivisera användandet av byggnader, både existerande och nya. Många byggnader står ju tomma efter klockan 18 i stället för att användas av andra mänskor som utför andra sorters aktiviteter. Många byggnader kan ju till exempel användas för sociala aktiviteter av ungdomar eller pensionärer på kvällarna. Dessutom måste man ta i beaktning att byggnaders funktion kan komma att ändras. Kontorsbyggnader kan bli bostäder etcetera.

Cirkulärt byggande och återbruk av byggprodukter är ju verkligen på agendan i dessa dagar men det är inte utan utmaningar. Förvaring av återbrukade produkter i väntan på applicering, de kommersiella aspekterna och den tekniska dokumentationen kring återbrukade produkter är några svårigheter. Men vi ser också hur olika aktörer går samman för att samverka och hitta lösningar. Dessutom finns det numera olika plattformar, databaser och marknadsplatser för återbrukade produkter.

Hur får vi igång renoveringsarbetet och tar igen den enorma renoveringsskuld vi har?

Det kommer att vara svårt att komma ifatt men vi kan öka engagemanget och kanske få till ett ”belöningssystem” för renoverande. Ta hyresgästanpassningar till exempel. Är det alltid nödvändigt med nytt eller går det att fräscha upp eller renovera det befintliga? Vi köper ju mer och mer andrahandskläder – kan beteendet och inställningen förändras vad gäller byggnader månne? Jag tror mycket på varsamt renoverande för att kunna bevara värdefull byggd miljö. Bygg- och fastighetsbranschen står ju för en femtedel av växthusgasutsläppen så något måste göras! Vi måste våga utmana oss själva!

Avslutningsvis, Carsten, vad säger du om den snabba utvecklingen med nya krav från EU och det stora fokus som nu finns på hållbarhet? Finns det risker?

EU:s kravställning är nödvändig och det kommer att sätta press i systemen. Det är också ett rättvist scenario då samma regelverk gäller för alla medlemsländer. Många agerar ju inte förrän det kommer lagar och förordningar, så detta kommer att vara hållbarhetens era. Idag skapar vi en framtid för våra barn och det bör vara värt allt. Visst kommer det att finnas risker och en del saker får man säkert justera längs med vägen.

Renoveringsdagarna 2024 på Garnisonen konferens, Karlavägen 100, Stockholm, 15-16 maj är ett årligen återkommande event.

Boka upp och säkra din plats via länken nedan;

Mediapartner;