Om en balkong renoveras med Balcos lösning med ny balkongplatta och integrerade inglasning får den en livslängd på 90 år.

Rätt inglasning minskar uppvärmningskostnad

Om en balkongrenovering med inglasning görs rätt kan mycket energi sparas. Med Balcos integrerade inglasning går det att minska uppvärmningskostnaden för en lägenhet med 20–30 procent. Samtidigt ökar livslängden på balkongen.

Av Lars-Olov Tandberg

De flesta inglasningssystem som finns på marknaden är antingen en så kallad räckesinglasning, där glaset sätts ovanpå räcket, eller så monteras ett hellångt glas innanför räcket. Ingen av dessa metoder gör balkongen helt tät.

– Med vårt integrerade system monterar vi en hel front som täcker hela balkongen och även nosen på betongplattan. Det gör balkongen mer tät och även att betongen inte utsätts för väder och vind, förklarar Camilla Ekdahl som är vd på Balco.

Den tätare inglasningen gör att luften förvärms på balkongen och blir cirka sju grader varmare än uteluften, innan den tas in i lägenheten. Det minskar energiåtgången för att värma lägenheten. Hur mycket beror på hur stor yta som är inglasad och vilket väderstreck balkongen ligger i.

– Vi har även klimatväggar där en hel sida av en fastighet täcks med balkong och inglasning. En sådan i söderläge kan spara upp till 30 procent. I mindre gynnsamma väderstreck eller för mindre inglasad yta blir besparingen cirka 20–25 procent.

Rejält ökad livslängd

– Det har vi fått dokumenterat av en oberoende part. Vid en vanlig renovering av en balkongplatta utan att glasa in den beräknas livslängden till 15–25 år. Det är en väsentlig skillnad sett ur hållbarhetsperspektiv, understryker Camilla Ekdahl.

Bostadsföretag, bostadsrättsföreningar och de som hanterar bygglov vill ofta hålla nere storleken på inglasningar.

– Tyvärr tror jag inte de har förstått hur stora energibesparingar en tät och större inglasning kan ge. Dessutom spar det underhållskostnader för fönster, dörrar och fasader, säger Camilla Ekdahl.

Balco kan ta det totala entreprenadansvaret om andra arbeten görs på fastigheten i samband med en balkongrenovering. Det kan vara fasadrenovering, tilläggsisolering av fasad och vind eller installation av solpaneler.

– Vi försöker hela tiden hitta energismarta lösningar som kan kombineras med inglasning av balkongen. Det är ofta bra ekonomi att göra dessa åtgärder vid samma tillfälle när ställningar och utrustning finns på plats. För kunden, till exempel en bostadsrättsförening, kan det underlätta att enbart ha en kontraktspart. Och vi hjälper till genom hela projektet, från bygglovshandlingar till färdigt resultat, säger Camilla Ekdahl.

Hållbara material

Hon tycker det är viktigt att välja material som förbrukar så lite resurser som möjligt vid tillverkning. Balco bytte för några år sedan till en mer miljövänligt producerad aluminium som minskar CO2e-utsläppen med 50 procent vid tillverkningen. I betongen till balkongplattorna används en viss del slagg för att minska klimatpåverkan.

– Jag önskar att miljövänliga material skulle efterfrågas mer i upphandlingar. De är ofta dyrare, men det kanske är dags att det får kosta att välja hållbara alternativ, understryker Camilla Ekdahl.