Logistikanläggningen är klädd med sandwich-element, som går i ljusgrått med ett grönt band mot takfoten.

Prologis expanderar i Eskilstuna logistikpark med BREEAM

Cirka en mil öster om Eskilstuna där E20 passerar Kjula finns Eskilstuna logistikpark, ett utmärkt komplement till de dyrare logistiklägena i Stockholm, som ligger bara nio mil bort. Inom 60 minuters radie från Kjula bor 3,8 miljoner invånare. Prologis tar vara på möjligheterna och gör strategiska investeringar i denna logistikpark.

AV KJELL-ARNE LARSSON

Prologis äger redan anläggningen där Footway har sitt lager och nu står snart ytterligare en logistikanläggning klar som närmaste granne. Prologis köpte mark av Eskilstuna kommun för att kunna uppföra en ny logistikbyggnad på cirka 15000 kvadratmeter. Det är en typisk hallbyggnad med stålstomme vilande på betongplatta. Det hela är klätt med sandwich-element. Byggnaden är i ett plan, med entresoler över portarna.

Certifierar

–Vi certifierar all vår nyproduktion med BREEAM-SE Very Good och har också certifierat några befintliga fastigheter med BREEAM In-Use, berättar Sara Dawidson, Development manager hos Prologis.

Exempel på BREEAM-krav som är lätta att klara för den nya fastigheten är:

• ”Ledning och styrning. Driftsättning och överlämning.” För Prologis som beställare och långsiktig ägare är förvaltningsstödet enkelt att fånga upp.

• ”Avfall. Funktionell anpassningsbarhet.” Då Prologis har med sig tänket kring detta från start i projektet är det poäng som man lätt fångar upp.

• ”Hälsa och välmående. Tillgänglighet.” Även detta är med från början i projektet.

• ”Hälsa och välmående. Visuell komfort.” Klaras lätt tack vare genomarbetad och bra planlösning.

Fully Fit

Prologis använder BREEAM-versionen Fully Fit, som även inkluderar förvaltningen.

–Det är viktigt för oss att få med alla aspekter, eftersom vi är långsiktiga och ambitiösa ägare, säger Sara Dawidson.

Prologis har byggt den aktuella anläggningen på spekulation, men är inte oroliga. Det utmärkta logistikläget gör att flera intressenter finns. Företaget är mån om att få hyresgäster som också agerar hållbart. BMS Fastighetsautomation har installerats som gör det möjligt att bland annat följa energiförbrukning och trimma husets drift.

–Det är ett bra hjälpmedel både för oss och den kommande hyresgästen, menar Sara Dawidson.

Taket är förberett för sol-el som hjälper till att minska energinettot. Ett utegym som är öppet för alla kommer att byggas av Prologis under våren och dessutom har fastigheten ett Park Life-område. Detta för hälsan och trivseln.

Eskilstuna DC3, Kjula-Blacksta

Nybyggnad, logistikfastighet, Eskilstuna