Nya numret av Nordiska Projekt.

Nya numret av Nordiska Projekt

Inte läge att nedvärdera praktiskt kunnande

Regeringen och Sverigedemokraterna överväger att införa en tvåårig yrkesskola för elever som inte har tillräckliga betyg för att komma in på ett nationellt gymnasieprogram. Men endast tre av tio byggföretagare vill anställa en minderårig som inte har läst bygg- och anläggningsprogrammet. Det visar Byggföretagens senaste Byggbarometer. Om nu fler ska välja yrkesprogram så är det inte läge att nedvärdera praktiskt kunnande. Här kanske regeringen ska fokusera på att se över grundskolan. Satsa på att ge alla elever det stöd som de behöver för att klara grundskolan och få kunskaperna som behövs i gymnasiet och i arbetslivet. Enligt Byggbarometern har fyra av tio byggföretag tackat nej till jobb under de senaste 12 månaderna på grund av att man inte haft tillräckligt med personal. Totalt 66 procent av Byggföretagens medlemmar anser att det är svårt att få tag på arbetskraften som företaget behöver. De största bristerna finns inom yrkesutbildningarna där alltför få utbildas till yrken såsom betongarbetare och ställningsbyggare. Bristen på rätt utbildad personal är ett problem även i lågkonjunktur. Kompetensförsörjningen behöver matcha företagens behov och på ett bättre sätt än i dag spegla branschens utveckling och innovationer. Byggföretagens medlemmar gör sitt yttersta för att kunna behålla personal genom pågående kris för att de vet hur svårt det är att hitta rätt utbildade medarbetare.

I aktuellt nummer kan man bland annat läsa mer om Underhåll 2024 – underhållsmässan med tyngdpunkt på hållbarhet som gick på Svenska Mässan i Göteborg. Parallellt pågick tre konferenser: Underhållsstrategi, Skyddsombudsdagarna och Additive Intelligence 4.0. Läs mer om Stockholm Smart City, fyra konferenser under ett tak på Kistamässan i slutat av maj. Säkerhet med breda perspektiv på Kiwa:s Skogsindustridagar. Som brukligt var säkerhet för människor och för maskiner i fokus under Skogsindustridagarna. Konferensen berörde även innovationer och specifika tekniska lösningar, både produktionsförbättrande och sådana som bidrar till lägre miljöpåverkan.

God läsning,