Magasinet Nordiska Projekt.

Nya numret Nordiska Projekt

Sveriges topposition hotas inom gröna investeringar

Sverige är mycket attraktivt för gröna investeringar, visar en ny unik rankning beställd av Sveriges Ingenjörer. Men många andra länder satsar nu stort, vilket gör att Sveriges topposition hotas. – Om inte Sverige kan lansera en lika kraftig offensiv som konkurrentländerna kommer de gröna investeringarna att avta och leda till sämre tillväxt och färre nya jobb i landet, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande för Sveriges Ingenjörer. Sammantaget hamnar Sverige på en femteplats och står sig starkt i den internationella konkurrensen. När det gäller forskning och utveckling ligger Sverige i topp, liksom vad gäller omställningen till ett hållbart energisystem. Swecos analys visar dock att flera länder nu växlar upp sina satsningar och det finns områden där vi redan hamnat i bakvattnet.

I aktuellt nummer av Nordiska projekt man läsa mer om många utmaningar för vätgasens utveckling. Sverige beskrivs gärna som ett föregångsland när det gäller vätgas, men långsamma tillståndsprocesser och brist på kapital för nysatsningar hämmar utvecklingen. Och inom transportsektorn finns fler som vill producera vätgas än vad som motiveras av den förväntade vagnparken på kort sikt. Underhåll 2024 – Riksorganisationen Svenskt Underhåll i samarbete med Svenska Mässan. I mitten av mars genomförs Underhåll 2024 – den självklara mässan och mötesplatsen för alla som arbetar med underhåll. Förutom det ordinarie programmet och utställningarna ägnas en hel eftermiddag åt konferensen Underhållsstrategi. Hela mässan präglas av fokus på aktuella ämnen och frågor som kommer till branschen. Nytt för denna upplaga av mässan blir specialsatsningen Lär känna din bransch. Processindustridagar i Stenungsund och Ångturbindagarna – med fokus på säkerhet och utvecklad drift.

God läsning