Grönt Samhällsbyggande - 4 2022.

Nya numret Grönt Samhällsbyggande

Vad kräver framtiden och mänskligheten av certifieringssystemen?

Systemen ställer krav på oss som bygger och på byggnaderna. Men vilka krav bör eller måste mänskligheten ställa på utvecklingen av certifieringssystemen? Dessa omarbetas med jämna mellanrum, blir föremål för större och mindre uppgraderingar. De svenska och europeiska systemen ska linjera med EU:s taxonomi. Det är bra för denna inriktas bland annat på vår tids ödesfråga, klimatförändringen. Översvämningar och torka kan hota inte minst matproduktionen. Åkermark får heller inte påverkas negativt av luft- och vattenföroreningar. Här har vi kanske de allvarligaste miljöhoten. Och viktigt att cirkularitet slår igenom i byggsektorn så vi slutar slösa resurser. Kanske är det dags att alla som vill bygga miljömässigt har de mesta akuta miljöproblemen i åtanke. Att ha ambitioner som spänner över många områden – som i flera av våra certifieringssystem – är välvilligt, men är detta det mest effektiva för att klara de största utmaningarna? Användare av systemen har exempelvis ofta stött på svårigheter att klara dagsljuskrav. Är det verkligen viktigt att ha dagsljus i konferensrum som flera av systemen ställer krav på? Då kan man inte ha så många konferensrum i mittenkärnan av huset vilket gör att detta måste bli smalare och energiprestanda sjunker. Dessutom kräver mer dagsljus större fönster som späder ut energiprestandan ytterligare och ger mer koldioxid.

Samtidigt vill vi gärna att nuvarande certifieringssystem breddas beträffande social hållbarhet, för rättvisa önskar vi förstås alla. Mot denna bakgrund blir det mycket intressant att följa utvecklingen av de svenska systemen, av BREEAM och inte minst av amerikanska LEED. Det sistnämnda kommer att omarbetas i grunden de närmaste åren. I det sista numret för året kan man bland mycket annat läsa mer om Basta-dagen, den cirkulära stadsdelen – beräkning visar hur långt det går att komma år 2040, byt mentalitet ÅTERBRUKA!
En inspirerande BREEAM-dag – allt från risker till möjligheter, EEF – för hållbar och prisvärd energi, ENOFF-modellen – enkelt för det offentliga att handla upp energieffektivisering. Helt klimatneutral betong inom räckhåll, TRÄ 2022 - en kraftsamling kring framtidens råvara, detta och mycket mera när vi kommer till ett hållbart samhällsbyggande!

God läsning

Jan Åström / Kjell Arne Larsson