Svensk Fastighetsutveckling 2 2020

Nya numret av Svensk Fastighetsutveckling ute nu!

Betydande möjlighet att minska sin klimatpåverkan med en standard

Ett nystartat utvecklingsprojekt har fått ett uppdrag att ta fram ett energiklassningssystem för att göra det enklare i valet av energisnåla byggbodar. Energikraven i blir allt högre i byggbranschen och med ett klart större fokus på energiförbrukning i själva byggprocessen. Här finns en betydande möjlighet för projektarbetsplatser att minska sin klimatpåverkan. De stora aktörerna i byggbranschen har tillsammans engagerat sig i arbetet som styrs av Peab, detta tillsammans med Chalmers Industritekniks dotterbolag, CIT Energy Management.

I dag finns det mer än 60 000 byggbodar runtom i vårt land som tillverkas av olika leverantörer. Alla leverantörer har sitt eget klassificeringssystem som inte påminner om någon annans.
Detta gör det svårt att jämföra hur mycket energi de olika bodarna på projektplatsen de egentligen förbrukar. Peab ansökte om pengar från Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond (SBUF) och Energimyndigheten gällande ett utvecklingsprojekt som ska ta fram en standard för hur bodar ska klassificeras för att komma till rätta med det hela. Detta har länge varit en olöst fråga i branschen. Det finns ju sällan eller aldrig en specad kravställning på etableringens energiförbrukning i själva upphandlingen. Detta gör att det inte finns något incitament för entreprenören att välja en mer energisnål byggbod.

Målet med projektet är att i slutändan medverka till en minskad energianvändning och klimatpåverkan i bod-etableringar genom att alla bodar som används i Sverige klassificeras enligt samma standard. Det finns en stor kapacitet, både när det gäller att minska klimatbelastningen och inte minst att spara pengar genom att förtydliga de olika valmöjligheter som finns vid en order av etablering. Här underlättas det för en beställare att göra medvetna val. Välj en högre klassad och en klart energisnålare bod vid ett större projekt i jämförelse med kanske en enklare variant passar bättre i ett mindre projekt. Hur nu klassificeringen exakt kommer att se ut med mera är nu sånt om arbetsgruppen för projektet ska arbeta fram som kommer att presenteras i en rapport som publiceras under våren 2022. Utvecklingsprojektet finansieras gemensamt av Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond (SBUF), Energimyndigheten och Västra Götalandsregionen och drivs genom nätverket LÅGAN.

I aktuellt nummer kan man läsa mer om om ett energiprojekt som kapar uppvärmningskostnader i Vilhelmina och att vi måste återstarta Sverige nu, bland annat genom att höja ROT-avdraget parallellt med att man gör andra insatser kommer vi att öka viljan att investera i klimathöjande åtgärder. Vi har till exempel miljonprogrammet där vi vet att behovet är stort när det gäller renovering och energieffektivisering. Om en bildelningstjänst som får skjuts av ett avtal med HSB, genom att dela på bilarna kan man spara på resurserna. Nu vill HSB höja takten i övergången till delningsekonomin genom att erbjuda både medlemmar och medarbetare tillgång till M, Volvo Car Mobilitys bildelningstjänst.

Byte till isolerglasfönster gav flera vinster för Bostadsrättsföreningen Sörby i Gävle som har isolerat samtliga fönster i sina 51 radhuslägenheter. Med moderna isolerglasrutor har medlemmarna fått ett betydligt bättre inomhusklimat och en jämnare värme. Ett tänkande system som spar värme i studentbostäder. Tre stiftelser för studentboenden i Uppsala bytte styrsystem för uppvärmning av sina fastigheter och sänkte kostnaden för uppvärmning med 8,5 procent. I stället för enbart mätning av utomhustemperaturen tar det nya systemet hänsyn till den faktiska temperaturen i bostäderna.

Lotta Bångens, vd på Energieffektiviseringsföretagen, EEF, har alltid haft ett stort intresse för miljö och klimat. Detta i kombination med att hon gillar att räkna gjorde att Lotta studerade till ingenjör för att sedan ställa in siktet på energiområdet. Lotta gillar allt som har med utmaningar att göra – och framför allt på lösningar. Proptech Sweden som är drivande kring smarta fastighetslösningar.

Jonas Tannerstad och Örebrobostäder som ser utmaningar i förenkla och förbättra olika funktioner för att hitta nya användningsområden. Riksbyggens Mari-Louise Persson prisas för energieffektivisering och SKF:s nya huvudkontor som blir Sveriges första byggnad som uppnår högsta möjliga miljöcertifiering. Detta och mycket mera kan ni läsa om i aktuellt nummer.

God läsning,

Läs här;