Svensk Byggtidning nr 5 2022.

Nya numret av Svensk Byggtidning ute nu!

Brottsutsatta byggentreprenörer vill se mer handling vid polisanmälan

Två av tre byggföretag har utsatts för minst ett brott det senaste året, samtidigt är de brottsutsatta företagarna inte helt nöjda med polisens arbete. Nästan fyra av tio av de som polisanmäler är ganska eller mycket missnöjda med polisens arbete. Man ser inte att anmälan leder till någon åtgärd från polisens sida. Enligt Byggföretagens Byggbarometer gällande anmälningsbenägenheten vid brott anmäler 63 procent av de brottsutsatta företagen samtliga brott. Stölder är ett återkommande problem där Byggföretagens medlemmar är entreprenörer som vill göra rätt för sig och inte behöva vara oroliga för att drabbas av brott. Det pågår ett miljardsvinn där arbetsmaskiner, byggnadsställningar, vitvaror och dörrar är några exempel på vad som försvinner från svenska byggarbetsplatser. Undersökningen besvarades av totalt 500 medlemsföretag i Byggföretagen. I aktuellt nummer kan man med fördel läsa mer om detta.

När pandemin kom förändrades vårt sätt att mötas. På ”Skydd 2022”, Nordens största säkerhetsmässa, bytte vi tillbaka till det fysiska mötet och det var över förväntan. Med över 200 utställare på plats samlades totalt 10 193 personer på mässan. Här fanns det säkert någon – eller flera utställare som hade lösningar mot brott på byggarbetsplatser.

Nordiska Hissmässan är också tillbaka och nu ser hela hissbranschen fram emot att kunna träffas fysiskt och ta del av nya produkter och uppdatera sin kompetens på mässan igen den 31 januari på Scandic Infra City, mitt mellan Stockholm City och Arlanda. Det är hög tid att se över era hissar. Sverige har Europas äldsta hissbestånd där många hissar som fortfarande är i drift byggdes i början av förra seklet. Fler än hälften av alla hissar i Sverige är dessutom äldre än 30 år, en ålder då det är dags att byta – eller modernisera hissen.

Läs om stora klimatfördelar med närproducerat isolerglas, hur marknadens efterfrågan är viktig för en hållbar glasbransch. Missa heller inte expertgruppen mot radon som främjar hållbart byggande och att fler fastighetsägare borde mäta radonhalt.

Större eget ansvar för brandskydd är ett faktum för samhällsbyggnadsbranschen i den största revideringen av Boverkets byggregler sedan de infördes. Idén är att staten via Boverket i mindre utsträckning ska reglera byggandet och att samhällsbyggnadsbranschen ska ta ett större ansvar för lösningar och verifieringar för brandskydd.

Dessutom många intressanta artiklar om pågående byggprojekt runtom i vårt land.

God läsning!