Svensk Byggtidning nr 2 2021.

Nya numret av Svensk Byggtidning ute nu!

Starkare byggkonjunktur ger fler sysselsättning

Byggmarknaden påverkas positivt av en bra bostadsinjektion där branschorganisationen Byggföretagen förutspår en stark återhämtning för hela bygg- och anläggningsbranschen. Antalet verksamma ökar med hela 8 700 personer fram till år 2022. Förra vårens mest nedstämda framtidsbild har undvikits och enligt Byggföretagen började varslen falla tillbaka redan under slutet av 2020. Byggföretagen räknar nu också med 53 000 påbörjade bostäder i flerbostads- och småhus under 2020. Prognosen för 2021 respektive 2022 är 57 000 respektive 59 500. Bostadsbyggandet ökar alltså igen efter en period av skrala år. Pandemin har inverkat på nybyggnationerna mindre än bland annat det skärpta amorteringskravet. Nu finns det verkligen en möjlighet till ett nytt momentum om nu inte politiken gör det svårare för vanliga löntagare att låna pengar. Bygg- och anläggningsbranschens sammanlagda investeringsvolym, som innefattar bostäder, lokaler och anläggningar, ökar från 535 miljarder kronor under 2020 till 554 miljarder kronor 2021. På samma gång har regeringen inte gjort några extra satsningar på infrastrukturen under pandemin. Totalt bedömer man att Sveriges BNP växer med 3,4 procent under innevarande år.

I aktuellt nummer kan man läsa om ett flertal aktuella byggprojekt och mer om nödljus i offentliga lokaler som uppvisar nedslående brister. Miljardinvesteringar i varuhus och lagerbyggnader där Biltema just nu är inne i en mycket intensiv utvecklingsfas med en lång rad nya varuhusetableringar med påföljande nybyggnationer. Vidare är det stora utmaningar för VA-näten med gigantiska investeringsbehov. Investeringarna och reinvesteringarna i VA-sektorn är långt under behovet för att långsiktigt upprätthålla kapacitet, vattenkvalitet och möta ökande behov. Nya radonperspektiv när bostaden blir arbetsplats och där fastighetsägare kan få bidrag för radonsanering. Viktiga förbättringar med de nya branschreglerna för våtrum, i januari släppte Byggkeramikrådet (BKR) nya branschregler för våtrum, reglerna innehåller flera viktiga uppdateringar och förbättringar.

God läsning,

Läs aktuellt nummer här;