Fönster och balkonger varierar i storlek. Bild: Niklas Maupoix

Nya Kvibergshuset – Funkis i ny grön tappning

Framtiden Byggutveckling i Göteborg har byggt 250 hyreslägenheter i en spektakulär byggnadskropp som är tänkt att med sin storlek matcha en intilliggande byggnad från 1960-talet som på den tiden var norra Europas största. Detta utan att i något avseende likna den tidens miljonprogram.

AV GÖSTA LÖFSTRÖM

Nya Kvibergshuset är byggt för bostadsbolaget Poseidon och beskrivs som ett lågenergihus. Det stod klart förra året och sista inflyttning skedde i september. Huset är byggt enligt Göteborgs stads program för miljöanpassat byggande och den kommunala Framtidenkoncernens solcellssatsning. Tyngdpunkten ligger på energianvändning och goda materialval.

Huset, som är uppfört i vinkel med verksamhetslokaler i botten och totalt mellan fem och 16 våningsplan med bostäder, ligger vid Beväringsgatan i Gamlestaden, precis väster om Kvibergs kaserner, där tidigare regementena A2 och Lv6 låg. På det området finns också numera multiarenan Serneke Arena.

Det spektakulära ligger i husets form med ett kraftigt sluttande tak från 18 våningars höjd, inklusive vindsplan, ner till sju våningar inklusive två vindsvåningar. Hela taket är försett med solpaneler och är ganska fritt från sedvanliga ventilationsinstallationer.

Arkitektoniskt skiljer sig huset från det monotona Kvibergshuset från 1960-talet inte bara genom den spektakulära formen utan också bland annat genom att nästan alla lägenheter har balkong. Vissa har uteplats. Flera större lägenheter har två balkonger och lägenhetsfönstren har varierande storlek.

Erbjuder bil- och cykelpooler

I anslutning till byggnaden finns ett parkeringsgarage i två våningar som också fungerar som gårdsbjälklag. Det finns totalt 96 p-platser till de 250 lägenheterna.

– Vi har jobbat med en mobilitetsutredning om hållbart resande och har begränsat tillgången till bilparkeringsplatser som upplåtes med tillstånd. Vi erbjuder därför fyra bilar i en bilpool och en cykelpool med bland annat möjlighet att låna lastcyklar, berättar Mattias Ström, projektchef vid Framtiden Byggutveckling AB.

Det finns en cykelreparationsverkstad och hyresgästerna erbjuds en boendeapp som innehåller information om mobilitet. Det finns spårvagnshållplats precis intill och restiden till centrum är åtta minuter. I trapphusen finns realtidstavlor som visar husets egen elproduktion rån solcellerna och upplyser om när nästa buss eller spårvagn avgår.

– Något som sticker ut är att det är väldigt god kvalitet i bygget. Vi hade höga ambitioner och ett pilotprojekt när det gäller arbetsmiljön. Det blev ett rent bygge med få skador och besiktningsanmärkningar, säger Mattias Ström.

Det har inte varit några problem att få de nya lägenheterna uthyrda. Mattias Ström konstaterar också att en hel del hyresgäster inom Poseidons bestånd har flyttat till de nya lägenheterna.

Nya Kvibergshuset beskrivs som ett innovativt klimatsmart boende som drar blickarna till sig. Hela taket är täckt av solpaneler. Bild: Joacim Winqvist

Nominerat bygge

Nya Kvibergshuset är nominerat till Byggindustrins tävling Årets Bygge 2023, som avgörs i slutet av mars. Där beskrivs resultatet av bygget vid Kviberg som ett innovativt, klimatsmart boende som drar blickarna till sig. Arkitekturen beskrivs som spännande och mobilitetslösningar, solceller och hög egen elproduktion i förvaltningen lyfts liksom rationell och effektiv byggnation i kombination med investeringsstöd som gett lägre hyror.

FAKTA I KORTHET

Nybyggnad av flerbostadshus i Göteborg