Skorsten till fjärrvärmeverket monteras.

Nya kraftvärme- och avloppsreningsverk snart förverkligade i Borås

Av: Marie Louise Aaröe

Beslutet att bygga ett nytt kraftvärmeverk och en ny avloppsrening i Borås togs i mars 2015. Nu är avloppsreningsanläggningen klar sedan maj 2018 och kraftvärmeverket är på gång att startas upp. Miljöarbetet har under många år stått i fokus i Borås. Nu förverkligas ännu en del i målet på en fossilfri stad.

Borås Stad satsar stort. Det är den största investeringen någonsin på 3,7 miljarder kronor för ett nytt kraftvärmeverk och ett nytt avloppsreningsverk. Projektet är unikt då man samordnar lokaliseringen någon mil utanför Borås på den sedan länge etablerade platsen för avfall. Synergieffekterna är stora med bland annat ett gemensamt kontrollrum därifrån alla aktiviteter styrs och med en personal som har utbildats för att kunna kontrollera och styra bägge verksamheterna.

Två viktiga miljöprojekt

Kraftvärmeverk och avloppsreningsverk har varken tekniska eller infrastrukturmässiga behov av att ligga centralt. När man nu utvecklar nytt måste man ha en helhetsbild. Därför sker en samplanering för att få samtliga aktiviteter inom energi och miljö till ett ställe. Det innebär en stor miljösatsning för att uppfylla de skärpta EU-kraven samtidigt som det är nödvändigt att ersätta de gamla verken centralt belägna i Borås. Två viktiga miljöprojekt för Borås som kommer att säkra infrastrukturen för energi och avlopp 50 till 70 år framåt.

Det gamla avloppsreningsverket, som hittills har legat centralt i Borås, togs i bruk 1934. Då låg det utanför staden. I dag är platsen attraktiv för stadsutveckling samtidigt som kraven ökar och verket behöver uppdateras för att uppfylla de skärpta EU-kraven. Samma sak gäller för det gamla fjärrvärmeverket som togs i bruk 1965 men fortfarande kommer att ha en roll tillsammans med det nya kraftvärmeverket på Sobacken utanför Borås.

Början på en ny era

-Vi börjar nu att se slutet på projektet med att färdigställa ett nytt kraftvärmeverk och en ny avloppsrening i Borås, berättar Jonas Holmberg, kommunikationschef på Borås Energi och Miljö. De svåraste ledningsdragningarna är nu genomförda för fjärrvärmen från basanläggningen på Sobacken in till staden. Där har vi dragit ledningarna i staden både under ån Viskan och under riksväg 40 samt genom den centrala sjön Ramnasjön för att sedan gå vidare till det gamla fjärrvärmeverket, Ryaverket.

Nu planeras för att i början av december starta upp pannan för att i januari 2019 påbörja provdriften för att hela anläggningen ska kunna vara klar för start i mars 2019.

De yttre bränsledelarna är klara bland annat är skorstenen monterad och på plats. Den är på 80 meter och kom i fyra delar. Fortfarande sker installationer och intrimning för att kunna starta upp i december.

Beprövad teknik

-Avloppsreningen kördes igång den 18 maj 2018, berättar Anders Fransson, projektledare på Borås Energi och Miljö. De första åtta dagarna kördes 30 procent från Borås till det nya verket och 70 procent till det gamla verket på Gässlösa i centrala Borås. Därefter kunde vi köra 100 procent, allt avloppsvatten, till det nya verket på Sobacken. Den viktiga testen vi började med var att kontrollera att den biologisk reningen fungerade. Den fortsatte fram till den 1 oktober då provdriften tog vid och kommer att pågå i 88 dagar fram till den 11 januari. Därefter sker fyra veckors prestandaprov och när den är genomförd sker slutbesiktningen av anläggningen.

Avloppsreningen sker med en beprövad teknik som är utvecklad för att vara uppdaterad för dagens behov. Tekniken finns sedan tidigare på det gamla reningsverket, Gässlösa, och går ut på att slammet från avloppet rötas genom termofil rötning som håller en temperatur på 55 grader. Det innebär att en stor andel organiskt material omvandlas till metan som ger biogas.

Fossilfri stad

Borås Energi och Miljös dröm om en fossilfri stad pågår kontinuerligt genom att forma en långsiktigt hållbar stad. Borås växer med cirka 1000 invånare per år och har idag 112 000 invånare. Att identifiera användningen av fossila bränslen och därefter omvandla dessa till förnybar energi är ett angeläget arbete i hela detta projekt med nytt kraftvärmeverk och ett nytt avloppsreningsverk. Redan i dag kommer 70 procent av uppvärmningen från fjärrvärme som till 98 procent bygger på avfall och biobränsle.

FAKTA:

Nybyggnad av avloppsrenings- och kraftvärmeverk på Sobacken, Borås.

Byggherre: Borås Energi och Miljö

Totalentreprenör: Serneke Group AB