Själva bygget uppförs genom entreprenören NOVAB AB och det är Moelven Töreboda som levererar trästommen till det nya bostadsprojektet med sitt byggsystem TRÄ8. Bild: Studio Ekberg AB

Nya klimatsmarta och efterlängtade trygghetsboenden i Töreboda

Av Niclas Svensson

Nya trygghetsboenden centralt i Töreboda är både efterlängtade och klimatsmarta på samma gång när de planeras stå färdiga till sommaren 2022. Det blir 24 lägenheter i ett modernt trähus i fem våningar, med nära till all service och handel i Töreboda.

Historien om Töreboda berättar att järnvägen som drogs fram i mitten av 1800-talet just här mötte Göta Kanal och dess dåtida betydelse uttrycktes i den påkostade stationsbyggnaden. Här blev också platsen för lite klassisk industrihistoria kring just träbyggande, då de stora limträkonstruktionerna för centralstationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö tillverkades här under 1920-talet.

Nu skriver vi emellertid 2020-tal och I den klassiska järnvägsorten är behoven av centrala bostäder för äldre som vill lämna sina villor ganska stora. Det är Riksbyggen som står som beställare för de vackert utformade husen i modern träbyggnadsteknik som just nu uppförs i kvarteret Prästkragen i centrala Töreboda. Tillkomsten av det nya tillskottet av boende för äldre är därför angeläget och välkommet.

– Ja, vi har en kö som omfattar över 80 personer så jag tror jag vågar säga att de nya bostäderna är efterlängtade, säger Krister Karlsson, projektansvarig hos Riksbyggen.

Nära till service och handel

De nya boende ligger intill ett annat äldreboende så det finns också goda möjligheter till att ”nyttja” ett gemensamt aktivitetsutbud mm. Själva bygget uppförs genom entreprenören NOVAB AB och det är Moelven Töreboda som levererar trästommen till det nya bostadsprojektet i sitt byggsystem TRÄ8.

TRÄ8 är ett pelarbalksystem av limträ med träbjälklag utvecklat för att använda så lite material som möjligt, vilket i sig är hållbart när också låga koldioxidutsläpp bär träbyggnadsteknikens signum.

– Träbyggnadstekniken kommer upp allt oftare när vi diskuterar byggprojekt, och tekniken känns i dag både etablerad och som ett både tryggt och hållbart sätt att bygga bostadshus, säger Krister Karlsson.

Och bostadshus med trästomme i flervåningshus blir allt mer vanliga visar Trä- och Möbelföretagens (TMFs) statistik. Under 2019 bedöms att vart femte flervåningshus med bostäder uppförs i trä, det vill säga 20 procent. Det är en markant ökning sedan det blev tillåtet att bygga högre hus än två våningar i samband med att Sverige blev medlem i EU år 1994.

Fakta om kv Prästkragen:

Beställare: Riksbyggens kooperativa hyresrättsförening Töreboda