Nya Hovås består av tre byggnader med fasader i trä, puts och tegel. Hyresrätterna ska locka både genom hög kvalitet och med affärer och restauranger. Bild: Walk the Room

Nya Hovås erbjuder attraktiva hyresrätter i trevliga gatuhus

Av Marie Louise Aaröe

Nya Hovås är en attraktiv plats med bra avstånd till Göteborg och med närhet till havet och naturen. Det är många byggherrar som är intresserade av att etablera sig här. Det gör nu bostadsbolaget Heimstaden genom att bygga 184 hyresrätter enligt miljöbyggnad Silver med fina boendekvaliteter där man erbjuder sina hyresgäster ett modernt och omtänksamt boende.

– Vi köpte fastigheten 2021 av bostadsbolaget Magnolia utifrån de förutsättningar som fanns i projektet. Det är en varierande gestaltning i området med trevliga butiker och mötesplatser samt med gångavstånd till hav och natur. Det är utmärkta förutsättningar för att våra hyresgäster ska trivas, säger Sara Malmberg Macdonald, Chef Asset Management, Heimstaden AB. Vi har ett livslångt perspektiv på fastigheter, vilket innebär att vi arbetar långsiktigt i hela värdekedjan och är övertygade om att hyresrätter kommer att fortsätta att vara en viktig del i samhällsutvecklingen. Nya Hovås är tillsammans med ett projekt i Partille vår första nyproduktion i Göteborgsområdet

Heimstaden bygger 184 yteffektiva lägenheter från ett rum och kök upp till fyra rum och kök som får paradbalkonger. Projektet består av tre huskroppar med varierande höjd på mellan tre och sex våningar samt en källare med garage. Byggnaderna har en platsgjuten källare och en prefabricerad stomme. Fasaderna har ett varierat formspråk i materialen trä, puts och tegel. Lägenheterna har öppna och välplanerade lösningar med en god nyproduktionsstandard.

Attraktiv plats

– Det har lagts stor vikt vid arkitekturen och husen ger en stark personlig prägel i området samtidigt som de länkar samman med den omgivande bebyggelsen till en vacker och behaglig helhet, beskriver Sara Malmberg Macdonald. Fokus har legat på det viktiga mötet med marken. Projektet bidrar till området med en lugn och rytmisk arkitektur.

Husen byggs enligt miljöbyggnad Silver. Det innebär att miljön måste uppfylla vissa kriterier, som ventilation, värme, energiförbrukning och dagsljus som några exempel. Fastigheterna byggs med väl valda material som är bra för miljön. Miljöarbetet och byggnadernas miljöprestanda granskas av en tredje part. Man ser också på möjligheterna att installera solceller på taken. På innergården byggs ett orangeri som ska kunna bokas för kalas. Pallkragar kommer också att finnas för den odlingsintresserade. En naturlekplats för barnen kommer att skapas med trevliga sittplatser samt en cykelverkstad.

Gynnar olika livssituationer

– Här kommer man att hitta sin bostad oavsett om man bor själv i en etta eller om man som par eller familj behöver lite mer utrymme, berättar Sara Malmberg Macdonald. Lägenheternas storlek varierar mellan 24 till 80 kvadratmeter. Uthyrningsstarten börjar under sommaren 2022 för att stå klara för inflyttning vintern 2022/2023. Vi har velat underlätta för hyresgästerna att kunna resa kollektivt eller med cykel. Vi kommer därför att erbjuda cykelpool med både lastcyklar, elcyklar samt cykelkärror. Alla nyinflyttade kommer dessutom att få ett busskort. Vi erbjuder också en bilpool för längre resor.

FAKTA I KORTHET

Nybyggnad av flerbostadshus i Göteborg

Byggherre: Heimstaden AB

Totalentreprenör: Consto AB

Arkitekt: Arkitema AB

Miljöbyggnad silver för ett hållbart boende

Heimstadens bostäder ska vara hållbara över tid med hänsyn till miljön. I Nya Hovås bygger Heimstaden enligt miljöbyggnad Silver. Det innebär att innemiljön i bostäderna behöver uppfylla olika kriterier, såsom ventilation, värme, dagsljus med mera. Fastigheterna byggs med väl valda material som är goda för miljön och för de boende. Energiförbrukningen i fastigheten som helhet är också av betydelse för att uppnå Miljöbyggnad silver. Miljöcertifiering av en byggnad innebär att miljöarbetet och byggnadens miljöprestanda granskas av tredje part. Systemet ägs och utvecklas av Sveriges största organisation för hållbart samhällsbyggande, Sweden Green Building Council, som även genomför certifieringarna.

Läs mer om Sweden Green Building Council här;

Ny tidning för er som jobbar med och inom ett hållbart samhällsbyggande!

”Grönt Samhällsbyggande” - Stordåhd Kommunikations nya tidning 2022 med fokus på miljöcertifiering av byggnader, stadsdelar och anläggningsprojekt och inte minst bedömningssystem för byggmaterial. En tidning kring hållbarhet, återbruk och ett klimatneutralt samhällsbyggande. Övergripande mål inom bygg, industri, infrastruktur och fastighetsbranschen. Vi lyfter nu fram vårt nya projekt ”Grönt Samhällsbyggande” med fyra stycken heta nummer under 2022. Tillsammans kommer vi att bidra till omställningen mot mera cirkulära, innovativa och digitaliserade lösningar för att påskynda byggbranschens omställning.

För att läsa mer om detta, klicka gärna på länken nedan;