Från början var tanken att projektet även skulle innehålla stadsradhus, men allt blev i slutändan lägenheter. Bild: 3D House

Nya bygget ska smälta in i 40-talsarkitekturen

På Hägerstensåsen söder om Stockholm råder efterkrigstidens arkitekturanda. När FFAB utvecklar ett nyproducerat bostadshus på en sparad tomt sker det förstås med ambitionen att huset ska samspela med byggnaderna från 40-talet.

Av: Martina Nyhlin

– Kraven på att huset skulle smälta in fanns i detaljplanen. Vi var både styrda i färgsättning och materialval på fasaden, säger Fredrik Lundberg, entreprenadchef på FFAB, Fastighetsförädlarna i Mälardalen AB.

Tomten som bebyggs är en skogsdunge i en slänt som sparats när området byggdes. Fastigheten som byggs nu rymmer 61 lägenheter om 1-3 rum och kök och lokaler i hörnet. I området finns både lamellhus och punkthus och tanken med huset är att den blir en sorts hybrid mellan de båda hustyperna. Kod arkitekter hjälpte FFAB att ta fram programhandlingarna och ritade då en första skiss av byggnaden. Den slutliga gestaltningen utarbetades dock av Projit AB.

– Vi bygger ett klassiskt punkthus men med en lågdel också. Det ritades först som stadsradhus, men nu blir det vanliga lägenheter, säger Fredrik Lundberg.

FFAB fick uppdraget som en markanvisning och den stora utmaningen i projektet har varit att driva detaljplanen. Det har tagit tio år.

– Det tar ofta tid att driva detaljplaner, särskilt när man förtätar och många överklagar. Men efter att detaljplanen väl gick igenom har projektet löpt på bra, säger han.

Produktionen är nu i gång och byggentreprenören som har nått våningen tre. Huset byggs med prefabbetongstomme och utfackningsväggar och kommer att putsas i en ljust grå kulör. På baksidan av huset kommer det bli en liten gemensam uteplats och taket får sedumväxtlighet, något som var kravställt i detaljplanen.

För FFAB är projektet speciellt eftersom de för första gången bygger för egen förvaltning. 50 procent av hyresrätterna kommer förmedlas via Stockholms stads bostadsförmedling, men FFAB kommer även själva att förmedla hälften av bostäderna. Tanken bakom att bygga för egen förvaltning är det är ett bra sätt att bredda verksamheten och trygga inkomsterna i företaget.

– Det går väl lite cykler i det där vad som är mode och vad folk tycker i branschen, förr har kanske många tänkt att det finns bättre pengar i att bygga bostadsrätter och sälja, men mer och mer ser vi nu att företagen vill ha hyresfastigheter för att också ha ett tryggt kassaflöde. Och vi jobbar mer och mer åt det hållet, vårt mål är att själva äga fler fastigheter, säger Fredrik Lundberg.

Nybyggnad av hyresrätter i Hägerstensåsen

Tidplan: januari 2021 till september 2022