Nordiska Projekt 1 2019

Nordiska Projekt nr 1 2019 ute nu!

Arbetsgivare inom tillverkningsindustrin förväntar sig en fortsatt ökad efterfrågan på arbetskraft under första kvartalet 2019 med en sysselsättningstrend på +7 procent, en minskning från föregående kvartals urstarka prognos på +16 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +5 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Sysselsättningstrenden för tillverkningsindustrin är +7 procent, vilket innebär att arbetsgivare tror på fler jobbtillfällen under det första kvartalet 2019. Även om det innebär en minskning från föregående kvartals starka prognos på +16 procent, så är det en positiv siffra. Inte sedan 2011 har arbetsgivare inom industrin rapporterat en så hög prognos för årets inledande första kvartal.

I detta nummer av Nordiska Projekt presenterar vi bland annat detta:

* För nionde året i rad samlades representanter från drift och underhåll på Ångturbindagarna. Det innebar två dagar med intensivt utbyte av erfarenheter och kunskaper. Från och med i år samlar Ångturbindagarna deltagare som representerar både stora och små kraftvärmeanläggningar hos landets energiföretag och massabruk.

*Pappersmaskin PM 12 i Hallstavik har försetts med helt ny vibrations- och stötpulsövervakning som är fast installerad on-line. Systemet ersätter ett gammalt från 1990-talet. Det nya medger känsligare analys och är dessutom lättare att arbeta med.

* Stora Enso storsatsar på hållbart byggande. Uppförandet av en ny CLT-fabrik i värmländska Gruvön är ett viktigt led för CLT-produktion även i Sverige.

* Den omfattande muddringen av hamnbassängen i Oskarshamn i syfte att avlägsna miljögifter och tungmetaller är i princip avslutad. Oväntade svårigheter under arbetet har tvingat fram teknikbyte ett par gånger, men projektet betraktas ändå som en framgång.

* De småskaliga vattenkraftverken i Sverige producerar cirka 4,3 TWh per år. Och den siffran skulle relativt enkelt kunna fördubblas i befintliga kraftverk. Efter åratal av motstånd mot småskaligheten har det skett en svängning i politiken, men kraftverkens intresseförening ser fortfarande ett stort motstånd som behöver bemästras.

* Statkraft investerar 380 miljoner kronor i ökad dammsäkerhet uppströms Hylte kraftverk i ån Nissan i Hyltebruk i Halland. Anläggningen ska genomgå säkerhetshöjande åtgärder och anpassas för att klara större vattenmängd i framtiden.

Trevlig läsning,

Läs mer här;