Citycons projekt är en av flera pågående satsningar i Kista och uppmuntras av Stockholms stad. Bild: Citycon

Miljardsatsning i Kista - Citycon lanserar stadsomvandlingsprojekt

Kista centrum firar 45 års jubileum med att sikta framåt i ett omfattande omvandlingsprojekt.

– Vill du se framtiden ska du komma till Kista!

Det förklarade Stockholms finansborgarråd Anna König Jerlmyr (M) när centrumägaren Citycon på torsdagsmorgonen presenterade Kistas framtid vid en pressfrukost i Kista Galleria.

Av Thomas Andersson

Citycons omvandlingsprojekt för Kista är ett helhetsgrepp på vad som vid den kungliga invigningen den 31 mars 1977 lanserades med ABC-staden som förebild.

Satsningen nu fram till år 2030 innebär bland annat 300 nya bostäder, renovering av Kistagången och Modeboulevarden i gallerian, gröna tak och upprustning av busstorget.

Ett för omvandlingsprojektet viktigt steg är också det förnyade Jan Stenbecks torg som år 2025 blir Kistas hållplats för den nya Helenelundgrenen av tvärbanan.

Med förbättrat konkurrensläge gentemot andra handelsplatser som följd.

– Nu blir det enklare att komma till vårt centrum, tillade Veronica Palmgren, Urban Development Director, Citycon, vid torsdagsmorgonens paneldiskussion i Kista Galleria.

Från vänster: Veronica Palmgren, Urban Development Director, Citycon, finansborgarrådet Anna König Jerlmyr (M) och Niko Paleovrachas, Commercial Director Citycon. Bild: Citycon

”Ordning och reda”

Upprustningen av busstorget är en central punkt i omvandlingsprojektets ambition att göra Kista och Kista centrum till en tryggare mötesplats.

Ett arbete där Citycon samarbetar med Stockholms stad, regionen, polisen och andra fastighetsägare.

– Här jobbar vi med att hålla ordning och reda. Ser till att ordningsvakter har snabba kontaktvägar och att vi fångar upp ungdomar på glid. Ser till att vi får dialogen att funka så att vi tillsammans gör den här platsen bättre befolkad, fortsatte Veronica Palmgren.

Varmare färger, ljusare och mer grönska är genomgående teman för renovering, upprustning och omvandling av galleria och inomhuscentrum.

Hälsa och utbildning

Utöver bostäderna i två nya byggnader i direkt anslutning till gallerian är målet att där även skapa ett kluster för hälso- och vårdföretag.

Samt att satsa ännu mer på utbildning.

– Vi skulle jättegärna få hit en gymnasieskola med mat- och restaurangutbildning, sade Veronica Palmgren på centrumägaren Citycon.

Just nu 2022 pågår renoveringen av Kistagången och Modeboulevarden i Kista galleria. Nästa år börjar ombyggnaderna av busstorget och Jan Stenbecks Torg.

År 2026 byggstartar i anslutning till Kista Galleria nybyggnaden för bostäder, utbildning och hälsoaktörer.

Preliminär tidsplan för Citycons omvandling av Kista

• 2021 Renovering av Kistagången i Kista Galleria
• 2022 Renovering av Modeboulevarden i Kista Galleria renoveras. Detaljplanering för nybyggnad av bostäder, utbildningslokaler och lokaler för hälsoaktörer
• 2023 Ombyggnadsstart för Kista busstorg och Jan Stenbecks Torg
• 2024 Kista busstorg klart
• 2025 Invigning av Jan Stenbecks Torg
• 2026 Byggstart av bostäder, utbildningslokaler och lokaler för hälsoaktörer. Två nya byggnader planeras: Norra huset bestående av 18 våningar bostäder, två våningar kommersiell yta och tre våningar parkering, samt Kista Torg, bestående av 12 våningar bostäder och 3–4 våningar för utbildningslokaler
• 2028 Första inflytt av hyresgäster
• 2030 Ombyggnation klar

Kista Galleria 45 år
• Kista Galleria, då Kista Centrum, invigdes den 31 mars 1977.
• På dagen 45 år efter invigningen presenterar Citycon sina stadsomvandlingsplaner.
• 45-årsjubileet uppmärksammas med födelsedagsaktiviteter i gallerian under 31 mars-2 april, samt med en utställning om Kista Galleria intill entrén till Kista bibliotek.