Björn Nordin presenterade en färsk färdplan för svensk möbelindustri med lokala biobaserade material. Dekorationerna på scenen var ett samarbete vid Mötesplats Steneby, mellan träindustrin och designers. Bild: Gösta Löfström

Lokala material är målet för svensk möbelindustri

Den svenska möbel- och inredningsbranschen skall till år 2030 ha lagt grunden för en hållbar verksamhet med ökad andel lokala biobaserade materiel. Det framgår av branschens gemensamma Färdplan.

AV GÖSTA LÖFSTRÖM

– Med vår gemensamma färdplan vill vi skapa dialog och förutsättningar för en långsiktig och hållbar industri, vilket i sin tur kan bidra till samhällsnytta med fler arbetstillfällen och en utvecklad glesbygd. Vi kan dessutom öka värdet på skogen och skogens produkter.

Det säger Björn Nordin, chef arkitektur och design på Svenskt Trä inom branschorganisationen Skogsindustrierna. Han medverkade vid konferensen Trä 2022 i Bengtsfors, bland annat för att presentera den rykande färska färdplanen.

Bakom planen står Svenskt Trä, Trä- och Möbelföretagen, Skogsindustrierna tillsammans med den svenska möbel- och inredningssektorn. Målsättningen är ”minskat klimatavtryck, fördjupad kunskap samt utveckling av produkter och affärsmodeller som stödjer cirkulära flöden”.

Ökat användande av lokal träråvara i svensk möbelproduktion väntas stärka svensk möbelindustrins fortsatta hållbarhetsutveckling och öka konkurrenskraften med nya möjligheter för nya affärsmodeller.

Plan i flera steg

En tidsplan har utarbetats. I år 2022 genomförs en dialog i hela värdekedjan där det idag till stor del saknas dialog. 2023 ägnas åt kunskapsuppbyggnad kring biobaserade materiel. 2025 formuleras nya affärsmodeller, där återbruk är central del. Det som idag kallas avfall ska ses som ny råvara. 2030 ska det finnas en långsiktigt hållbar möbel- och inredningsbransch som använder sig av lokal bioråvara.

När det gäller FNs globala hållbarhetsmål ska Svenskt Trä framför allt fokusera på målen nr 9 (Hållbar industri, innovationer och infrastruktur), 12 (Hållbar konsumtion och produktion) och 17 (Genomförande och globalt partnerskap).

– Det bubblar av ambition i branschen, men vi måste ta det upp till en industriell nivå, till ekonomisk och social hållbarhet och få in ambitionerna redan i designprocessen, att designa med sikte på att i slutändan få ut ny råvara, säger Björn Nordin.

– Det är dags att gå från ord till handling. Alla i värdekedjan kan göra något.