En livscykelanalys kan täcka in byggnadens hela livscykel till och med rivning/demontering. Bild: Kjell-Arne Larsson

LCA – livscykelanalys – grunden för allt miljöarbete

Av Kjell-Arne Larsson

Kraven att göra livscykelanalyser ökar i byggbranschen och användningen av LCA kommer att breddas och intensifieras. Livscykelanalys upplevs nog av många som ett svårt ord. Och en livscykelanalys är i grunden mycket svår. Det handlar om att räkna ut miljöpåverkan ur flera aspekter under en byggnads eller produkts livscykel.

Lyckligtvis finns hjälp att få, dels i form av kunniga konsulter, dels i form av programvaror. Alla stora och många små konsultföretag har specialutbildad personal. Dessutom erbjuder marknaden digitala hjälpmedel för dig som själv vill göra en livscykelanalys. Så i praktiken är det numera inte särskilt svårt. Varje företag som lägger ner kostnader – framförallt i form av egen arbetstid – kommer att vinna i längden. Att tänka på miljön kan rent av bli nödvändigt för att på sikt överleva i byggbranschen.

Genom LCA får man fram olika nyckeltal för miljöpåverkan, exempelvis kilo koldioxid per kvadratmeter lokalyta. Du kan då klart presentera för byggherrar, hyresgäster med flera, svart på vitt vad byggnaden presterar ur miljösynpunkt. Nyckeltal kan helt enkelt hjälpa dig att få kunden att välja just din produkt, lösning eller byggmetod.

Resultaten av en LCA med bland annat dess nyckeltal kan knytas till den slutliga dokumentation som byggentreprenören överlämnar till beställaren. Detta gäller vare sig dokumentationen är i pappersform, som digitala filer eller en digital tvilling av byggnaden. Till slutdokumenten går det att knyta LCA:er, miljödatablad, eBVD:er, EPD:er med mera.

Täcker då en livscykelanalys in all tänkbar miljöpåverkan, som artikelns rubrik antyder? Nej, inte riktigt. Den europeiska standarden EN 15978 täcker in sju olika slag av miljöpåverkan (se punktlista). Samtliga handlar om den yttre miljön. För att bedöma byggnadens inre miljö och påverkan på hälsa och välbefinnande, måste beställaren/byggentreprenören/projektören ta fram andra data och använda andra metoder för att bedöma miljöaspekter under byggnadens och produkternas livscykel. Viss hjälp en bit på vägen går det att få genom användning av något bedömningssystem för byggmaterial: Basta, Byggvarubedömningen, Sundahus Miljödata eller Svanen.

Livscykelanalys – LCA

En livscykelanalys kartlägger miljöpåverkan från vaggan till graven. För en byggnad omfattas produkt- och byggproduktionsskede A1-5, användningsskede B1-7, slutskede C1-4 (enligt standard EN 15978). För en produkt omfattar LCA allt från råvaruuttag till att produkten återvinns eller deponeras.

Det finns inga krav i offentligrättsliga regler, till exempel i PBL, att göra en LCA. Men i vissa miljöcertifieringssystem finns krav att göra LCA för delar av byggnaden.

För byggnader

I den LCA-standard som används i Europa ingår följande miljöpåverkan.

• klimatpåverkan av växthusgaser

• försurning

• övergödning

• utarmning av icke-fossila resurser

• utarmning av fossila resurser

• ozonnedbrytning

• marknära ozon

När görs en LCA?

Den är lämplig att utföra i olika faser av byggprojektet, främst:

1 I tidig fas, förstudie/program

2 Vid upphandling av entreprenörer, projektering/byggproduktion

3 Vid uppföljning, byggproduktion/förvaltning

4 Vid ombyggnad

En tidig LCA gör stor nytta. Den visar stort och smått, vad som påverkar miljön mycket respektive litet. Tidigare val av produkter, byggsystem, produktionsmetoder och transporter, ger större möjlighet att påverka den slutliga byggnadens miljöpåverkan. Ju tidigare beslut om produktval desto större frihet att välja bästa lösning. Ett tidigare val innebär att undvika kostnader som ofta blir följden av sena byten. Tidig LCA och tidiga val kan också göra byggprojektet mer kostnadseffektivt.

Europeiska standarden för LCA av byggnader innefattar bland annat klimatpåverkan från växthusgaser och ozonnedbrytning. Bild: Kjell-Arne Larsson

För dig som behöver en LCA. Om du är byggherre, projektör eller entreprenör.

UTAN FÖRKUNSKAPER

¶ anlita en konsult som behärskar LCA

MED FÖRKUNSKAPER

¶ använd ett kommersiellt tillgängligt digitalt hjälpmedel, t.ex. One Click LCA

För dig som behöver en EPD (Environmental Product Declaration), om du är tillverkare av byggprodukter/material.

UTAN FÖRKUNSKAPER

¶ ta fram grundläggande data om din produkt

¶ anlita en konsult som behärskar EPD

¶ anlita en tredjepartsgranskare, t.ex. IVL, för verifiering

MED FÖRKUNSKAPER

¶ ta fram grundläggande data om din produkt

¶ beräkna miljöpåverkan med ett kommersiellt tillgängligt hjälpmedel; One Click LCA, openLCA, GaBi eller motsvarande.

¶ anlita en tredjepartsgranskare, t.ex. IVL, för verifiering

En LCA görs i fyra steg:

1 Definiera mål och omfattning. Bestäm vad du vill använda LCA-beräkningen till: Vilka frågor ska den ge svar på? Hur omfattande ska den vara? Vad ska resultatet användas till? Vilka krav ställs på datakvalitet?

2 En inventering görs av de resurser (energi och material) som används under livscykeln (resurssammanställning) och vilka utsläpp de orsakar.

3 Bedöm miljöpåverkan. Här relateras utsläpp och användning av resurser till olika miljöproblem (miljöpåverkanskategorier). Exempelvis kan utsläpp av koldioxid vid tillverkning av betong relateras till klimatpåverkan. Grunden för att kunna jämföra exempelvis olika byggsystem är de nyckeltal som räknas fram under livscykelanalysen.

4 Tolka resultatet. Här sätts resultatsiffrorna i ett perspektiv så att de frågor LCA:n avsåg att undersöka får sitt svar.

Grönt Samhällsbyggande 1/2022,