Håkan Wänglund, projektchef och Ingela Ekebro, projektdirektör på SCA Östrand.

Lagarbete och bra planering gav en mycket lyckad uppstart!

Av: Kjell Arne Larsson

Den nya massafabriken hos SCA Östrand kunde tas i drift i juni, helt enligt plan efter ett långt inkopplingsstopp april – juni. Mycket snart efter starten producerades massa med hög styrka, renhet och ljushet. Nu kommer fabrikens produktion att höjas successivt. Under 2018 ska SCA Östrand producera ungefär lika mycket massa som under 2017; detta trots det långa inkopplingsstoppet, men tack vare att nya fabriken har mycket högre kapacitet än den gamla. År 2020 ska bli det första året då produktionen når upp till målet, motsvarande 900000 ton sulfatmassa per år. Investeringsprojektet kallas Helios och har haft en budget på 7,8 miljarder kronor.

– Jag är mycket glad, nöjd och stolt över vad projektet åstadkommit, säger Ingela Ekebro som är projektdirektör. Tidplan och budget har hållits. Nu är fabriken igång och vi är mitt i uppstartskurvan.

Projektgenomförandet har varit ett team-work där flertalet nyckelpersoner har lång erfarenhet både av SCA Östrand och av projekt. Alla har varit inriktade på samverkan och problemlösning.

– Givetvis har det varit en extra utmaning att genomföra projektet samtidigt som den gamla fabriken kördes i full produktion, fortsätter Ingela Ekebro. Vi löste detta genom två tydliga organisationer – för projektet respektive för fabriken – och nära kommunikation mellan dem.

– Det är svårt att inte vara jättenöjd med Heliosprojektets resultat, menar Håkan Wänglund, som är projektchef för anläggningen. Jag är riktigt stolt över det lagarbete som har klarat av varje delmål och sedan gått vidare med nästa.

Han nämner betydelsen av ett omfattande förprojekt, där personalen i förprojektet sedan övergick i projektorganisationen. Denna var uppdelad i åtta delprojekt. Varje vecka genomfördes öppna ABCD-möten där varje delprojektledare rapporterade. Detta var mycket effektivt för ömsesidig uppdatering mellan delprojektledarna.

– Ett noggrant förprojekt bäddade för ett lyckat projekt, men vi måste alltid ha beredskap att svara på oförberedda frågor under projektet och att lösa nya problem, säger Håkan Wänglund.

Uppstart i flera faser

En ny fabrik startas inte upp vid ett tillfälle. Olika delar har tagits i drift i etapper. Det nya renseriet började producera flis i juli 2017. Sedan gick det på halv fart till april i år för att försörja den gamla fabriken med flis.

Nya fiberlinjen med kokeri och blekeri togs i drift i juni, efter det stora inkopplingsstoppet, och har sedan gått kontinuerligt.

– Vi kunde väldigt snart producera säljbara kvaliteter med hög styrka, renhet och ljushet, berättar Ingela Ekebro.

Den nya torkmaskinen TM 6 för att torka massa kördes igång i januari i år.

I fabrikens återvinningsdel byggdes ny indunstningsanläggning som togs i drift i december förra året. Man ska indunsta till en högre torrhalt – 80 procent eller mer – vilket är utmanande. Den befintliga sodapannan SP 6 som byggdes 2005–06 fick ökad kapacitet genom att flytta ut en av väggarna. Detta arbete var mycket omfattande och blev dimensionerande för inkopplingsstoppets längd.

– Arbetet utfördes dygnet runt och var både trångt och jäktigt, berättar Håkan Wänglund.

Kausticering och andra delar av återvinningen byggdes och togs i drift i flera etapper, vilket var mycket krävande.

Driftcentral och simulatorer

Den nya driftcentralen blev klar i juli förra året. Personal från fem tidigare kontrollrum och underhållspersonal sitter nu samlade där.

– Vi har redan sett stora fördelar av detta, anser Ingela Ekebro. Dessutom skaffade vi simulatorer för alla processdelar. Personalen kunde öva sig på olika scenarier och testa sina kunskaper i förväg.

Simulatorerna kommer att behållas och användas som verktyg bland annat vid utbildning av nya operatörer.

– Noggranna förberedelser, effektiv organisation, bra planering samt att alla var inriktade på problemlösning är förklaringen till att Heliosprojektet blev så framgångsrikt. Vi kan inte vara annat än nöjda och stolta. Ännu återstår en del utmaningar för att nå full kapacitet i fabriken, men vi har tillförsikt att klara resten av resan också, avslutar projektdirektören Ingela Ekebro.