En välkomnande entré möter i kvarteret Falkenbäck. Läget är perfekt med bara fyra minuters promenad till torget i Varberg. Illustration: Liljewall arkitekter

Kvarteret Falkenbäck i Varberg

Av Marie Louise Aaröe

Kvarteret Falkenbäck i Varberg består av sex fastigheter som formar sig kring en gemensam lummig trädgårdsoas. Hälften av de 88 lägenheterna är bostadsrätter och hälften är hyresrätter. Kvarteret ligger inbäddat bland Varbergs villagator med fem minuters gång väg till torget och ytterligare sju minuter till havet.

–Vi var med i en markanvisningstävling som vi vann, berättar Thomas Gustafsson, senior adviser på Tage & Söner AB. Anledningen till att vi vann var att vi lagt ner stor energi på att skapa ett vackert projekt med stor öppenhet och en ljus fasad och en öppning för solen att nå ner på innergården. Ett krav i tävlingen var att bygga 10 lägenheter i Kungsäter, nordost om Varberg, ett litet samhälle på landsbygden. Vi började med att bygga sex lägenheter och avslutar nu med de sista fyra och samtliga lägenheter är uthyrda.

Attraktivt läge

Hälften av lägenheterna består av hyresrätter och hälften av bostadsrätter. Av dessa är mellan 80 och 90 procent sålda. Läget är perfekt med fyra minuters promenad till torget och efter ytterligare sju minuter befinner man sig vid havet. Tidigare har här legat en fastighet som revs på 70-talet. Därefter har platsen fungerat som en parkeringsplats. Besvikelsen var stor när parkeringen försvann men nu är det okej.

–2021 började vi att bygga. Det tog sin tid att komma i gång då det var överklaganden som skulle utredas. Det är alltför lätt att överklaga i dag. Här måste det ske en förändring, någon form av avgift borde vara på sin plats, säger Thomas Gustafsson.

Man började med att bygga ett p-garage i två våningsplan. Det handlar om mycket kraftiga byggnader. Källardelen blir dyr då grundvattnet inte får tryckas upp i källaren. Därför har den delen tagit sin tid och man räknar inte med att komma upp ur källan förrän under våren 2022. Varbergs kommun har reserverat 120 platser för besökare och resten är p-platserna är för de boende.

Påkostat projekt

–Projektet består av fyra huskroppar på mellan 3,5 och 4,5 våningar. Bostadsrättsföreningen ligger i den ena delen och hyresrätterna i de övriga som ligger lite lägre för att anpassa sig till den omgivande villabebyggelsen. Det kommer att skapas en fin anläggning inne i mitten av kvarteret med planteringar och sittplatser. Även mot gatan kommer det att finnas en trädgårdsdel. När det gäller kvalitet och miljö utgår vi ifrån Passivhusstandard FEBY 18 som innebär att vi genomgående bygger efter ett hållbart koncept, berättar Thomas Gustafsson.

Materialvalen har gjorts med stor omsorg med både kvalitet och hållbarhet i fokus. Arkitekten Liljewall har valt inredningen och tillvalen för kök, badrum och golv mycket noga för att skapa en konceptuell helhet. Man har velat skapa bostäder i gränssnittet mellan kvartersstaden och en tät villabebyggelse. Fönstren har gestaltats med resliga proportioner för att ge elegans till fasaderna och för att få dagsljuset långt in i lägenheterna. Exteriören och trapphus går i tegel som ger vackra skiftningar och variationer. Kvarteret Falkenbäck står klart hösten 2023.

Fakta i korthet:

Byggentreprenör: Tage & Söner i Varberg AB
Handl: Thomas Gustafsson
thomas.gustafsson@tageochsoner.se

Elkonsult: ÅF-Infrastructure AB (AFRY)

Ventilationskonsul
t: ÅF Infrastructure AB (AFRY)

Vs-konsult
: ÅF Infrastructure AB (AFRY)

Hissentreprenör
: ALT Hiss AB