Fredrik Lindh, projektchef, Ulrika Sandford, kommunikationschef och Christer Klint, projektdirektör, Karlastadens Utveckling AB.

Karlastaden blir en ny spännande stadskärna

Text: Marie Louise Aaröe

Karlastaden växer upp på Lindholmen i Göteborg. Det är en ny stadsdel som byggs för att stå helt färdig 2025. Här planeras för 2000 bostäder samt kontor i totalt 8 kvarter. Mest känd är den högsta byggnaden på 245 meter med 73 våningar och därmed Nordens högsta hus; Karlatornet.

Det är inte bara Karlatornet som kommer att höja sig över horisonten. Tre av byggnaderna inklusive Karlatornet i projektet blir högre än nuvarande Gothia Towers. Därutöver byggs fyra hus och en paviljong som bidrar till att kvarteren blir spännande på en mängd olika sätt.

-Karlastaden Utveckling AB består av två delägare, Serneke AB och NREP AB, berättar Christer Klint, projektdirektör på Karlastaden Utveckling AB. Vi bygger detta projekt på en gammal p-plats i olika etapper. Just nu håller vi på med etapp 1A där Karlatornet ingår samt byggnaderna Callisto, Lynx och Virgo.

En dröm blir verklighet

Historien började 2004, då Ola Serneke förvärvade fastigheter i området och även mellan åren 2007 och 2008 kommunal mark. Hela tiden fanns hos honom idén om ett högt hus. Idéerna förankrades hos kommunen och 2014 utlystes en arkitekttävling. Den vanns av arkitektfirman SOM, Skidmore, Owings & Merrill, Chicago, USA, som ligger bakom många spektakulära byggnader i världen som Burj Khalifa i Dubai och One World Trade Center i New York. För de två första etapperna, där Karlatornet ingår, står Serneke som byggentreprenör.

Alla kvarter kommer att innehålla kommersiella lokaler i de två första våningarna för att därefter byggas på med kontor och bostäder. En lekplats med trädgård kommer att finnas på ett av taken och nås via en bro från kvarteret Callisto som byggs i den andra etappen.

I etapp nummer 2A byggs hus Cappella av Hemsö Fastighets AB. Här kommer en gymnasieskola, vårdcentral, äldreboende, BMSS bostad med särskild service, tandklinik samt bostäder på sammanlagt 17 våningar bestående av en blandning av bostadsrätter och hyresrätter etablera sig.

-Karlatornet, Cassiopeja, Virgo och Auriga kommer att tillsammans bilda en spiral uppåt då de utgör de högsta husen i kvarteret, berättar Christer Klint. Samtidigt kommer Auriga och Virgo att bli hjärtat i området tillsammans med den glasade paviljongen som ska bestå av en våning med en takträdgård och innehålla en saluhall. Kvarteret Aries har Robert Dicksons stiftelse som sitt hus att utforma efter deras önskemål.

Många ska trivas

Detaljplanen har varit förhållandevis fri för att få till en bra planering. Samtliga byggnader över 16 våningar ingår i olika arkitekttävlingar för att hitta bästa utformning. I detaljplanen anges; en lätt transparent utformning med podiebyggnaderna som ska vara tunga. Gaturummen ingår också i parallella uppdrag tillsammans med landskapsutförandet, där tre förslag får uppdraget att tävla mot varandra. Enligt detaljplanen ska de skapas utifrån ett barnperspektiv, med mötesplatser och möjlighet till sociala aktiviteter.

Gatunamnen i Karlastaden baseras på stjärnbilder och mytologi. Dessa är framtagna av Namnberedningen i Göteborgs Stad. Kvartersnamnen har dock Karlavagnen Utveckling döpt själva utifrån samma tema.

-Det är unikt att varje bottenplan i husen innehåller handel med butiker och restauranger, vilket innebär ett levande gaturum under många timmar på dygnet, säger Christer Klint. Avsikten är att de som bor och arbetar här också ska stanna kvar. Man räknar med att cirka 25 000 personer kommer att verka i Karlastaden framöver och att det i de 2 000 bostäder minst mellan 3 000 och 4 000 människor kommer att bosätta sig.

Karlatornet blir ett utflyktsmål

Det höga tornet väntas locka många nyfikna och inte minst alla de som vill uppleva något annorlunda. Det blir ett spännande utflyktsmål. Från den glasade paviljongen, 1,2 meter ovanför Lindholmsallén, går man upp till Karlastaden och möts av ett torg med vattenspeglar och fontäner, vilket blir den offentliga entrén till Karlatornet. Där ska man som besökare via en separat entré kunna ta hissen upp till 69:e våningen som blir en utsiktsvåning med bland annat restaurang, skybar och terrass.

Nordic Choice Hotel ska etablera sig i podiet samt också disponera våning 58 för sina sviter. Ett gym och ett SPA kommer också att drivas av hotellet.

Tornet avslutas högst upp med fyra kuber i tre våningar som innehåller 13 penthouselägenheter där de största blir på cirka 370 kvadratmeter. Totalt byggs det 594 lägenheter varav 477 redan är sålda, varav fyra i penthousedelen.

Klart till jubileet

-Vi räknar med att Karlatornet kommer att stå färdigt under 2021, lagom till Göteborgs 400 års-jubileum, berättar Fredrik Lindh, projektchef på Karlastaden Utveckling AB. Därefter följer de olika etapperna med ambitionen att hela Karlastaden ska stå färdig under 2025. Jag är ansvarig projektchef för etapp 1 A som nu är på gång samt 1B där projektering pågår för kvarteren Callisto, Lynx och Virgo. Övriga kvarter är på skisstadiet. Det är många grupper inom företaget som arbetar med olika delar utifrån utveckling, projektering, sälj, fastighet och ekonomi som några exempel.

Under mark blir det garage och plats för cyklar samt utrymme för all media. Karlastaden är väl förberedd för den framtida tekniken och härifrån ska hela Karlastaden försörjas med den digitala tekniken som både boende och affärsidkare kommer att behöva.

Starka Karla gör jobbet

58 pålar har grävts ner mellan 60 och 80 meter under jord ner i berg där varje påle har en diameter på 2 meter och kan bära en last på 4 500 ton. Maskinen som grävt för pålarna har fått namnet Starka Karla. Samtliga pålar är färdigställda och godkända. Nu ska de låsas i toppen och marken ska stabiliseras med cement för att inte pålarna ska kunna påverkas av sidolaster. Detta blir klart i mitten av november. Runt om varje påle grävs marken ut cirka nio meter från befintlig marknivå för att sedan kapa pålarnas toppar i rätt höjd och få fram armeringen. Efter årsskiftet 2018/2019 gjutes en 3,5 meter tjock bottenplatta på 1 000 kvadratmeter.

-Denna gjutning kommer att gå snabbt, berättar Fredrik Lindh. Vi kommer att ha tre betongfabriker i gång under en helg då allt gjutes under två dygns alla timmar. Till sommaren 2019 räknar vi med att tornet har kommit upp till 12 våningar och vid årsskiftet 2019/2020 med själva stommen till våning 40. Som mest kommer 1 200 personer att arbeta på byggarbetsplatsen.

Kärnan i huset är det första som byggs med hissar och media i så kallad klätterform. Därefter följer bjälklagen och man räknar med att bygga en våning per vecka. Fasaderna följer successivt med upp allt eftersom.

Specialkonstruktion

-Konstruktionen är speciell, så kallad outrigger, berättar Fredrik Lindh. Våningarna, 10 och 11 samt 67 och 68, har avancerade betongkonstruktioner med fullgjutna väggar i kärnan, yttervägg och däremellan. Här går det inte att ha några lägenheter. Denna konstruktion låser upp lasterna och leder dem utåt för att föras ned via de kraftiga pelarna så att byggnaden ska klara hårda vindar.

-Vi har gjort mycket avancerade beräkningar för att klara de hårdaste av vindar med en rörelse högst upp på max 40 centimeter, vilket innebär 20 centimeter åt vartdera hållet. Tyngden är det inga problem med, men vindkraften har vi varit noga med att dimensionera konstruktionen rätt för. Det är sugkraften som bildas bakom byggnaden som är avgörande.

Karlatornets fasad består av mycket glas och cementskivor, en så kallad GRC fasad, Glas Fiber Reinforced Concrete i en ljusbeige färg. Skivor och glas kommer att bilda längsgående band som följer husets vridning och därmed ger en spännande upplevelse.

Med känsla av lyx

Redan i entrén till Karlatornet ska hotellkänslan infinna sig och följa hela vägen upp till lägenheten. Här kommer att finnas kylrum för mat och hund-SPA där man ska kunna tvätta smutsiga tassar. Biografrum och bibliotek med aktuella tidningar kommer också att finnas samt en utemiljö på inbjudande terrasser för fester och ett bokningsbart kök samt odlingsmöjligheter för den trädgårdsintresserade. Vill man ha sin lägenhet städad går det bra, det är bara att beställa.

Möjligheterna kommer att bli oändliga i Karlatornet och ska kunna njutas av inte bara de som bor där utan även de som kommer på besök. Säkerligen kommer det att bli den nya träffpunkten för göteborgare och turister och varför inte ta linbanan, som ska stå färdig 2021 samtidigt som Karlatornet, från centrala staden över älven till Lindholmen.