– Nu undersöker vi olika möjligheter att använda en äkta kolsänka för att få ner vårt nettoutsläpp. Det kommer sannolikt krävas en kombination av åtgärder där vi samarbetar med flera aktörer, berättar Karina Antin, hållbarhetschef hos K2A.

K2A – klimatpositivt till 2027

K2A är det hållbara gröna fastighetsbolaget som verkligen spänner bågen. Klimatmålet är det tuffaste i byggbranschen, att bli klimatpositiv redan 2027. Vägen dit går via energieffektivisering, resursbesparing och slutligen användning av äkta kolsänkor.

AV KJELL-ARNE LARSSON

K2A är ett relativt nytt fastighetsbolag som grundades 2013. Företaget beskriver sig som en modern parallell till gamla tiders byggmästare som byggde gediget, med hög kvalitet och för att stå pall länge. K2A bygger för att äga och förvalta långsiktigt. Nya hus baseras på svenskt trä, i en industriell process som sparar på resurser och bidrar till att minska klimatavtrycket.

Ett långsiktigt och strategiskt hållbarhetsarbete har gett och ger fortsatt resultat. Exempelvis kan nämnas att 55 procent av det förvaltade beståndet klarar EU-taxonomins krav. Där är K2A näst bäst i Sverige bland fastighetsbolag. Enligt S&P Shades of Green klassades 79 procent av företagets investeringar 2022 som gröna (58 procentenheter mörkgröna, det finns tre nyanser av grönt) och 74 procent av hyresintäkterna som gröna. Detta ligger till grund för K2A:s ramverk för gröna aktier.

K2A deltog i utvecklingsarbetet av Shades of Greens metodik för grönklassning av ett bolags aktier och blev 2020 världens första företag att bli klassad enligt denna.

Miljöcertifieringar

K2A arbetar strategiskt med hållbarhet både avseende ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet, men betecknande nog sägs i företagets senaste årsrapport ”Att ekologisk hållbarhet utgör grunden för övriga hållbarhetsdimensioner utgår från det faktum att om det inte finns en planet finns det ingen plats att bedriva ekonomiska eller sociala aktiviteter på”. Företaget använder en rad ”verktyg” för att bli alltmer hållbart. Ett är miljöcertifiering. All nyproduktion certifieras med Svanen. Således sker tillverkningen av prefab i företagets egen fabrik med Svanenlicens, förutom att varje byggprojekt certifieras. När K2A förvärvar projekt från andra företag, ska certifiering göras enligt Svanen eller Miljöbyggnad nivå Silver. Alla nybyggnationer, utom de som för närvarande inte nått en slutpunkt i produktion/certifieringsprocess, är certifierade.

Befintliga byggnader uppförda före 2015 samt byggnader som förvärvas och är minst tre år gamla certifieras med Miljöbyggnad iDrift. Vid ingången av 2023 var 66 procent certifierat – räknat på fastigheternas värde – och beträffande de övriga pågick certifieringsarbete.

–Från början anlitade vi externa konsulter för allt certifieringsarbete, men vi har efterhand utbildat egen personal till bland annat Svanensamordnare och nu snart har vi också miljöbyggnadssamordnare för Miljöbyggnad iDrift. Vi tar också fram egna mallar för att underlätta arbetet, berättar Karina Antin, hållbarhetschef på K2A.

Svanen erbjuder ingen möjlighet att återcertifiera byggnaderna, men det är inget som K2A saknar. Vid renovering, om- och tillbyggnad ska val av byggprodukter med mera kontrolleras gentemot Svanen.

–I förvaltningen följer vi upp energianvändning och andra tekniska data, fortsätter Karina Antin. Fastigheterna har temp- och fuktgivare. Med smarta fastighetssystem kan driften följas och trimmas. Exempelvis energistatistik sammanställs varje månad.

Åtgärder och uppföljningar av hållbarhetsambitioner enligt Svanen och Miljöbyggnad iDrift, läggs i tillämpliga delar tillsammans med andra åtgärder, in i fastigheternas underhållssystem. Allt detta sammantaget gör att företagets ambitioner är bredare än vad som omfattas av certifieringssystemen.

–Dessutom jobbar vi innovativt, både när det gäller tekniska lösningar och med andra hållbarhetsaspekter som till exempel biologisk mångfald.

Vid nybyggnationer installeras alltid solceller. Solpanelerna på Parasollet i Lund försörjer både en stor del av fastigheten och elbilspoolen med el.

Energiprestanda

Företagets fastighetsbestånd har en intressant åldersstruktur. Hela 88 procent av bostäderna är uppförda 2015 eller senare. Samtliga nyproduktioner, under senare år, har fått investeringsstöd. Det innebär att energiprestanda ligger på högst 56 procent av BBR-kraven. Företaget äger också samhällsfastigheter.

Under 2022 minskade energianvändningen med 6 procent. Fjärrvärmeanvändningen under Q1 innevarande år var 9,6 procent lägre än motsvarande kvartal förra året (alla siffor för jämförbart bestånd).

Energiintensiteten (fjärrvärme + fastighetsel) för studentbostäder minskade från 116 till 96, från 2022 till 2023 (samtliga siffror kWh/kvm Atemp). För hyresbostäder från 76 till 74, medan för samhällsfastigheter ökade energiintensiteten från 89 till 118. Det är de sistnämnda samt den relativt gamla andelen av bostadsfastigheterna som gör att totala energianvändningen är förhållandevis hög, med 99 kWh/kvm Atemp.

Företaget har genomfört och fortsätter med en rad olika åtgärder för att spara energi och samtidigt pressa ner klimatbelastningen:

• Koppla upp fastigheter till central smart styrning och driftoptimering, digitalisering

• Installera temp- och fuktgivare

• Tryckreglering av cirkulationspumpar

• Tillämpa styrning mot innetemperatur

• Adaptiv värmestyrning, givare känner av värmen i lägenheterna och värmetillförseln anpassas därefter

• Byte av ventilation

• Smart samverkan av fjärrvärme och värmepumpar, i fastigheter som har båda systemen

• Energirenoveringar

• Smart styrning av utomhusbelysning

Vad gäller nybyggnationer kommer företaget att jobba vidare med träbyggnad och prefab (volymelement) och vässa sin produktionsmetod ytterligare, vilket sparar resurser och koldioxidutsläpp.

K2A är inte redovisningsskyldig enligt EU-taxonomin, men väljer ändå att beräkna och redovisa nyckeltal, för att vara transparenta. Bedömningen är att följande andelar klarar taxonomins krav: beträffande omsättning 55 %, investeringar 28 % respektive fastighetskostnader 18 %. Bilden visar en planerad idrottshall i Slakthusområdet i Stockholm.

Produktion av sol-el

Solcellsanläggningar producerar förnybar el och hjälper till att hålla nere energikostnader. Vid nybyggnationer installeras alltid solceller. Vid slutet av 2022 var den sammanlagda produktionen 570 MWh. Detta motsvarade 12 procent av fastighetselen.

Innevarande år förses fyra befintliga fastigheter med solceller, med total effekt på 381 kWp. Det innebär att vid årets slut är sammanlagt 1278 kWp installerat som ger årlig produktion på 1200 MWh. I flera fastigheter har batterilager installerats för att hjälpa till att jämna ut toppar i efterfrågan.

Företaget fortsätter att bygga ut solenergi. Detta har stor betydelse för att minska klimatbelastningen.

Att K2A bygger i trä samt gynnar återanvändning och återvinning bidrar också till klimatarbetet.

Mot klimatmålet 2027

Under 2021 sattes målet upp att K2A ska vara klimatneutralt, rentav klimatpositivt, senast år 2027. Detta gäller bolagets hela värdekedja. Man måste förstås jobba på flera plan för att nå dit. I första hand att minska utsläppen, vilket görs inom de tre ”Scope” som definieras av Greenhouse Gas Protocol.

# Scope 1. Direkta utsläpp inne i verksamheten, t.ex. vid produktion i egna fabriker eller från den egna fordonsflottan.

# Scope 2. Indirekta utsläpp från inköpt el, ånga, värme och kyla, som sker hos producenten.

# Scope 3. De indirekta utsläppen, utöver inköpt energi, som sker utanför företagets gränser. Typexempel är utsläpp hos leverantörer av byggprodukter.

–Scope 3 står för den största andelen av utsläppen och är svårast att åtgärda. Här gäller det att vi och alla i branschen ställer krav på leverantörerna, och får igång en kedjereaktion. Om inte leverantörerna minskar sina utsläpp kommer inte fastighetsbranschen att köpa från dem.

Efter att alla tänkbara bruttoutsläpp har snärts åt, kommer det fortfarande att återstå en del växthusgasutsläpp. För att balansera dessa ner till noll (till och med under noll eftersom målet är att bli klimatpositiv) är företagets ambition att inte använda klimatkompensation, i stället äkta kolsänkor. Dessa kan utgöras av:

• Mera grönytor som binder kol och överhuvudtaget mer vegetation i anslutning till fastigheterna.

• Kolinlagring i biokol där kolet stannar lång tid.

• Åtgärder i skog och mark i samarbete med andra aktörer i värdekedjan

• Bio-Energy Carbon Capture and Storage – BECCS – biobränsleeldad energianläggning som fångar all koldioxid i rökgaserna och därmed skapar ”negativa utsläpp”.

K2A har kontakt med flera energiaktörer som planerar att bygga BECCS-anläggningar och med flera forskare. Samarbete sker med fjärrvärmebolagen. För teknikutveckling och sedan uppförande av fullskaliga anläggningar är det viktigt att alla involverade parter drar åt samma håll.

–Vi kommer troligen att använda en kombination av flera typer av kolsänkor. Nu kartlägger vi de möjligheter som finns, gör överslagsberäkningar och kommer att upprätta en färdplan för hur vi ska nå klimatmålet 2027, avslutar Karina Antin, hållbarhetschef hos K2A.

Nyckeltal för hållbarhet (K2A årsredovisning 2022)

Miljöcertifiering, procent av totalt fastighetsvärde

inklusive pågående certifieringsprocesser100

exklusive pågående certifieringsprocesser65