Stora ljusinsläpp präglar en takvåning i ett av Panoramahusen med utsikt över sjön Aspen. Illustration: Zynka Visual

Jutabo bostadsutveckling vill skapa nya flyttkedjor

Bostadsutvecklaren Jutabo i Lerum uppför tre byggnader med sammanlagt 58 blivande bostadsrättslägenheter med centralt läge där de flesta får utsikt över sjön Aspen. Det lokala engagemanget yttrar sig bland annat i en vilja att skapa nya flyttkedjor.

AV GÖSTA LÖFSTRÖM

Byggnaderna uppförs vid Åsenvägen söder om E20 i Lerum strax öster om Göteborg.

Det blir tre byggnader av två hustyper: Två ”Panoramahus” i tegel och fyra våningar med tvåor, treor och fyror på mellan 54 och 93 kvadratmeter samt två större lägenheter med 6 till 7 rum och kök. Därtill ett ”Terrasshus” i trä i 2,5 plan med smart planerade tvåor, treor och fyror på mellan 50 och 76 kvadratmeter.

Alla tre husen får uteplatser, balkonger eller takterrasser. Därtill ska det bli en innergård med ett orangeri och odlingslotter.

Jutabos fokus är yteffektiva bostäder i kommunikationstäta områden inom Storgöteborg. Ambitionen med Brf Söderåsen är att skapa ”en gemensam förlängning av allas hemmiljöer”, en trygg oas, med en ombonad gård för umgänge och möten. Målgruppen är såväl förstagångsköpare som familjer och ”villalämnare”.

–Vi vill åstadkomma ett attraktivt tillskott till Lerum centralt med närhet till två tågstationer, vårdcentral och livsmedelsbutiker och få igång flyttkedjor som gynnar alla som ska in på bostadsmarknaden, säger Fredrik Blomqvist projektledare på Jutabo AB.

Företaget har funnits i tio år och har byggt ett antal fastigheter med bostadsrätter i Lerum men också bland annat vid Stallbacken vid Åby i Mölndal.

–Snart har vi genomfört sex projekt i Lerum, säger Fredrik Blomqvist.

Homogen betong mot järnvägen

Martin Svensson är platschef för byggentreprenören Tommy Byggare:

–Panoramahusen uppför vi med källare och parkering, även under innergården. Terrasshuset bygger vi med platta på mark. Det blir skalväggar och utfackningsväggar, men mot E20 och järnvägen gör vi homogena betongväggar som extra säkerhet.

–Vi bygger betongbjälklag samt tak med träkonstruktion med papp och plåt som ytskikt. Ytterväggarna blir murade på de stora husen och det mindre huset får träpanel. Det som är litet speciellt med det här bygget är den tyngre väggkonstruktionen mot vägen och fönsterinfästningen på den sidan, säger Martin Svensson.

De nya bostadsrätterna i Lerum beräknas vara inflyttningsklara i slutet av 2022.

Illustration: Zynka Visual

FAKTA I KORTHET