På måndag den 3 juli öppnar Bar Schiacciate på Drottninggatan 102 i Stockholm.

Italiensk street food kommer till Stockholm

Restaurangentreprenören Andreas Rosenstam och TikTok-profilen Christopher Åström spelade hockey tillsammans som barn. Nu har de återförenats för att skapa en folklig smörgåsbar med italiensk atmosfär i Stockholm. Där serveras lyxiga mackor fyllda med charkuterier, burataost, italienska tomater och sallad. På måndag öppnar Bar Schiacciate på Drottninggatan 102.

Av Lars-Olof Tandberg

Andreas Rosenstam är uppvuxen i restaurangvärlden och har skolats i familjeföretaget som driver Mellqvist Matbar och Mellqvist Kaffebar på Rörstrandsgatan i Stockholm. Med Bar Schiacciate vill han nu skapa något eget, även om han gör det med Christopher och sin pappa Patrik Asplund.

– Tanken är att det ska vara en folklig delikatessbar. Vi har bara vin på tappkran som ska drickas i små vattenglas. Det ska vara enkelt och avskalat, med bra råvaror som talar för sig själv. Det är vad Italien står för, konstaterar Andreas.

Lyxiga mackor

En schiacciatasmörgås har en röra i botten och fylls sedan med tio skivor charkuterier, en hel burata, som är en lyxvariant av mozzarella, italienska tomater och sallad.

– Mackorna kan se mäktiga ut för ögat men de är fräscha när man äter. Christopher har tagit fram en kronärtskocksröra, en pesto och en romescosås.

Mackorna görs med det italienska brödet schiacciata som påminner om focaccia men är luftigare och inte lika mäktigt.

– Att degen får jäsa i två dagar gör att du inte får samma mättnadskänsla som med vanligt bröd. Vi har försökt få ett svenskt bageri att baka schiacciata men det är ingen som klarar det. Därför importerar vi brödet från en fabrik i Florens. Det kommer halvbakat och sedan bakar vi av det tre minuter i en pizzaugn, förklarar Andreas Rosenstam.

Schiacciata är väldigt populärt som street food i Toscana och framför allt i Florens. Andreas tyckte att det borde fungera i Sverige också.

– Det har inte hänt mycket på 100 år vad gäller smörgåsar i Sverige. Det är ost- och skinkfralla och ibland några amerikaniserade mackor. Därför tror jag det här konceptet har en plats i branschen.

Matkreatör och TikTok-profil

Christopher Åström har gjort succé på Instagram och TikTok med sina klipp där han lagar mer eller mindre avancerade maträtter. Här kombinerar han sitt matintresse med sitt kunnande i foto och film och gör klipp där han lagar en spännande rätt till inspirerande musik. Inget prat, bara matglädje och musik. Den kombinationen har gett Christopher 1,8 miljoner följare på TikTok och 130 000 på Instagram.

– Tanken är att jag ska vara marknadsansvarig, ta fram mackor och vara ett ansikte utåt för Bar Schiacciate, eftersom jag har en stor följarskara på sociala medier.

Italiensk kultur

Andreas och Christopher spelade hockey tillsammans när de var yngre. För några år sedan korsades deras vägar på sociala medier och de fick kontakt på nytt.

– Andreas uppskattade det jag gjorde. Han tror mycket på personkemi och att man ska komplettera varandra. Han presenterade sin idé om en italiensk smörgåsbar och frågade om jag ville vara med. Och självklart ville jag det, säger Christopher.

Han har alltid haft ett gott öga till den italienska kulturen och maten. Tillsammans med sin pappa Jan Åström och bror, Noah Åström Marin, tillbringar han flera veckor varje sommar i Italien.

– Bar Schiacciate kommer att ha en italiensk atmosfär, kanske inte i inredningen men mackorna andas väldigt mycket Italien, lovar Christopher Åström.

Alternativ till restaurang

Andreas Rosenstam tror att den här typen av delikatessbar ligger helt rätt i tiden.

– Med allt som händer nu med inflation och krig med mera är människor mer försiktiga med vad de spenderar. När de väl vill unna sig något tror jag att de hellre väljer vårt lite enklare koncept än att gå på restaurang. Vi vill skapa en härlig miljö där man bara kan vara och hänga, säger Andreas.

Bar Schiacciate öppnar på Drottninggatan 102 på måndag den 3 juli. I september ska ytterligare en Bar Schiacciate öppna vid Hornstull och sedan är tanken att expandera ytterligare under hösten.