Förskolebyggnaden är den första av sitt slag i Värmdö. Bild: Emil Engberg.

I höst får Värmdöbarnen en ny förskola

När området Torsby i Värmdö skulle få en ny förskola fick totalentreprenören Sidskogen Bygg utarbeta ritningar utifrån byggherrens skiss. Nu står en förskola för 100 barn snart klar i området.

AV MARTINA NYHLIN

— Att ta fram lösningar för hur vi ska bygga förskolan har varit spännande och kul, säger Emil Engberg, projektchef på Sidskogen Bygg.

Sidskogen Bygg är ett företag med säte i Hälsingland, men de bygger sedan länge mycket i Stockholm. Förskolan som nu byggs i Stockholmskommunen Värmdö har betongplatta på mark, träväggar, och betongbjälklag. Konstruktionen består av väggar och tak i trästomme, men bjälklagen är av betong.

– Vi använder ofta bjälklag av betong för att uppnå ljud- och brandkrav och för att bjälklagen medger längre spännvidder, säger Emil Engberg.

Det är Sehlhall som är byggherre. De kommer också äga och ansvara för driften av fastigheten. Norlandia är hyresgäst och kommer att driva skolverksamheten. Sehlhall lyfter fram betydelsen av förskolans utformning för barnens utveckling. Förskolor ska erbjuda en varierande grad av intryck, inspiration, utmaning och utveckling både inuti och utanpå, tycker de.

– Förskolan ligger lantligt till och stor har tomt och en stor skog. På vanliga förskolor har man kanske grindar rakt utanför, men här är det verkligen gott om möjligheter till rörelse, säger Emil Engberg.

Även på byggarbetsplatsen har det varit gott om plats.

– I Stockholm är det ofta logistikproblem men här har vi haft hur stora ytor som helst att röra oss på, säger Emil Engberg.

Det har blivit vanligt i kommunerna att förskolekoncept upprepas på olika platser, men förskolan som byggs i Torsby är specifik för platsen.

– Det är den enda i sitt slag idag, men jag skulle kunna tänka mig att konceptet kan återanvändas på andra platser där det passar in, säger Emil Engberg.

Förskolan hade slutbesiktning strax före sommaren, efter en tid som kantats av utmaningar kopplat till pandemin och kriget.

– Vi hade bokat leveranser i ett tidigt skede men de blev ändå försenade, främst med anledning av krig. Men nu har vi fått till det till slut ändå. I övrigt har det varit ett vanligt projekt, inga speciella utmaningar med det specifika bygget, utan det har varit Covid-19 och krig som har varit det tuffa, säger Emil Engberg.

Nybyggnad av förskola i Torsby, Värmdö

Tidplan: Juni 2021 december 2022