Anläggningen är stjärnformad med ett gemensamt trapphus i mitten. Bild: Peter Bartholdsson

Hemsö spänner bågen högre för energiprestanda och legionella

I Täby kyrkby har Hemsö färdigställt Johannas Trädgård äldreboende. På fastigheten finns sedan tidigare ett hem för vård i livets slutskede. Det aktuella projektet utgör en förtätning som gör att fastigheten nyttjas bättre.

AV KJELL-ARNE LARSSON

Hemsö är ett företag som bygger och förvaltar för både offentliga och privata hyresgäster. Det aktuella bygget av vård- och omsorgsboendet görs för Täby kommun som hyr byggnaden på långt kontrakt.

Ökade vårdbehov

Bakgrunden till projektet var kommunens ökade behov av vård- och omsorgsboende. Befolkningen som är 80+ ökar markant i kommunen.

–Vi såg möjlighet att utveckla denna fastighet där vi redan ägde en byggnad, och erbjöd kommunen att inrätta ett äldreboende. Ett bra sätt att nyttiggöra tomten i stället för att bygga på ny mark, säger Robert Astrologo, projektchef hos Hemsö.

Nya äldreboendet Johannas Trädgård (Bylegård) omfattar 86 bostäder på de tre våningarna över mark. Det är totalt nio avdelningar för demensvård, alternativt somatisk vård. I suterrängvåningen finns personalutrymmen och logistik. Huset är utformat som en stjärna med tre flyglar som har ett gemensamt trapphus i mitten.

Täby kommun strävar hela tiden efter att utveckla äldrevården. Moderna, funktionella och trivsamma lokaler är viktiga i kvalitativ vård. Bild: Peter Bartholdsson

Miljöcertifiering

Hemsö har ett internt krav att certifiera alla nybyggnationer med minst Miljöbyggnad nivå Silver. Beträffande indikatorerna legionella och energianvändning spänner företaget bågen högre och ska alltid klara nivå Guld.

Johannas Trädgård värms med bergvärme. För bra energiprestanda valdes väl isolerade ytterväggar och fönster, värmeåtervinning i ventilationen och solceller på taket.

–Den preliminära certifieringen är klar och pekar på att vi kommer att klara våra ambitioner för Miljöbyggnad vid den kommande verifieringen, som vi brukar göra två år efter att fastigheterna tagits i drift, fortsätter Robert Astrologo.

De indikatorer som var mest utmanande att klara var Termisk klimat sommar och Dagsljus.

Miljösamordnare var Anna Sundbaum, som vid tiden för projektet arbetade på företagets hållbarhetsavdelning. Som Diplomerad miljöbyggnadssamordnare anlitades Johnny Nybacka från Newsec. För byggmaterial och produkter användes SundaHus som miljöbedömningssystem.

–Vi introducerade miljöarbetet tidigt i projektet. Exempelvis under byggmöten stämde vi av val av material och SundaHus kom att påverka vilka val vi gjorde, vilket också är en avsikt med systemet, säger Robert Astrologo.

Han betonar att Hemsö är en långsiktig förvaltare av fastigheter och därför lägger stor ansträngning på att byggnationerna ska nå höga prestanda och lång hållbarhet.

Johannas Trädgård (Bylegård, nybyggnad, vård- och omsorgsboende, Täby

Byggtid: mars 2021–oktober 2022