Första spadtagen för Brf Sydney togs av fr v Peter Nordman, Coop Väst, Johanna Frelin, vd Riksbyggen, Johannes Hulter, kommunalråd Göteborg, Lena Andersson, vd Älvstranden Utveckling och Tobias Ekstedt, distriktschef Skanska. Bild: Gösta Löfström

Hållbarhetstänk präglar Riksbyggen på Masthuggskajen

Grönt Samhällsbyggande bevakar Göteborg - Riksbyggens första kvarter med 127 bostadsrätter på Masthuggskajen i Göteborg ska bli en del av en hållbar stadsdel. Första spadtaget är genomfört. I slutet av 2025 ska allt vara klart.

Av Gösta Löfström

Riksbyggen planerar nya bostadsrättsföreningar omfattande sammanlagt 500 lägenheter i den nya stadsdelen Masthuggskajen. De första föreningarna byggs längs Första Långgatan och två planeras på och vid den nya halvö som ska byggas ut i Göta älv. Första spadtaget för Brf Sydney med 127 lägenheter togs den 19 januari tillsammans med Coop Väst, som ska etablera en flaggskeppsbutik i fastigheten, också den med starkt hållbarhetsfokus.

Det nya kvarteret byggs i klimatförbättrad betong och förses med sedumväxter och solceller på taken. Cykelgarage i källaren syftar till att underlätta ett hållbart liv mitt i staden. Kollektiv spårvagnstrafik finns redan precis intill. Området runt Långgatorna, Järntorget och Linnéstaden beskrivs som kulturellt, trivsamt och rikt och bygget av nya Masthuggskajen som ett sätt att utvidga detta område. Första Långgatan blir en vacker boulevard av kontinentalt snitt och nuvarande Masthamnsgatan, rakt igenom den nya stadsdelen, redan kallad Nya Långgatan, förvandlas från en traditionell bilgata till ett vänligt, grönt promenadstråk.

Brf Sydney (uppkallad efter en annan hamnstad) beskrivs som ett kvarter med en skön blandning av klassisk och modern arkitektur med fyra byggnader i varierande höjd runt föreningens grönskande upphöjda och avskilda innergård.

Lägenheterna kommer att variera i storlek från 30 till 125 kvadratmeter, allt från mindre lägenheter till större lägenheter med generösa terrasser. 13 av de mindre lägenheterna ska erbjudas unga vuxna med möjlighet till hyrköp, alltså med möjlighet att inom en fyraårsperiod köpa bostaden.

Kanozi Arkitekter har gestaltat det nya kvarteret och Skanska har anlitats som entreprenör för projektet.

Coop Västs butik om 1800 kvadratmeter ska ha stark hållbarhetsprofil. Det manifesteras bland annat med kyl- och frysanläggningar som drivs energieffektivt med förnybar el. En tanke är att åstadkomma högre kvalitet på varor och mindre matsvinn. Butikens leveranser ska så långt det är möjligt ske med elbilar. Det blir ett stort inslag av lokala leverantörer.

Riksbyggens blivande första kvarter i nya stadsdelen Masthuggskajen i Göteborg ska hysa Brf Sydney. Bild: Riksbyggen/Adore Adore

Konstgjord halvö

Masthuggskajen är en del av Vision Älvstaden och ett av de stora stadsutvecklingsprojekten i Göteborg just nu och det samlar en lång rad byggherrar. Stadsdelen, som certifieras enligt Citylab för hållbar stadsutveckling, omfattar ett område utefter Göta Älv och Stena Lines nuvarande Danmarksterminal, men innanför trafikleden E45/Andréegatan. Området sträcker sig från Stigbergsliden i väster till trakten av Järntorget i öster. I den östra delen av området svänger stadsdelen ut över Götatunneln till kajkanten och ut på en blivande konstgjord halvö i älven där Rosenlundskanalen mynnar ut.