Recomas produkter är gjorda av 100 procent plastad kartong. Bild: Recoma

Gör byggmaterial av mjölkkartonger!

Varje vecka lämnar svenskarna mängder av mjölkkartonger och konservkartonger till våra återvinningsstationer. Men eftersom kartongerna innehåller både plast och papper bränns idag en stor del av materialet upp som energiåtervinning.

Det här vill företaget Recoma ändra på. De gör nu ett kompositmaterial för byggbranschen där de kan använda 100 procent av kartongen.

Av Martina Nyhlin

– En önskan är att i framtiden även kunna nyttja våra svenska insamlade kartonger, säger Max Rosenberg, grundare av Recoma.

Vid återvinningsprocessen av plastad kartong går i dag oftast all plast och en del av pappret inte att återvinna, utan bränns som energiåtervinning.

Idén att i stället nyttja hela kartongen och tillverka byggskivor för innerväggar, fasadbeklädnad och till exempel möbelkonstruktion har Recoma tagit från liknande innovationer i USA.

– Pappret i materialet ger styrka och plasten är bindemedel. Vi behöver inga andra tillsatser, det är 100 procent avfall som används i tillverkningsprocessen, säger Max Rosenberg.

Egenskaper

Materialet har samma egenskaper som trä, men är också mer fuktbeständigt. Det är tätare än trä, men andas ändå, menar Max Rosenberg.

— Materialet påminner närmast om OSB och plywood skulle jag säga och den går att använda till allt som dessa material använd till. Att bygga möbler av materialet går också väldigt bra. Samma verktyg och skruvar som till träskivor kan användas, säger han.

De plastade kartongerna skärs i småbitar, värms upp och pressas ihop igen.

Idag tillverkas materialet bland annat av överbliven kartong från förpackningstillverkarna.

– Tillverkare av till exempel mjölk och juice får ofta fel på produkter eller måste kassera feltryckta förpackningar eller liknande, dessa kan vi använda. Eller så använder vi det pappersbruket har sorterat ut som ska förbrännas. Vi importerar också material från länder som Norge, Estland, Lettland och Litauen som samlar in materialet men inte återvinner det, säger Max Rosenberg.

Max Rosenberg, grundare av Recoma. Bild: Recoma

Renovering

Men målet är förstås att i stället återvinna de kartonger som samlas in i Sverige idag.

– Ju närmare vi kan ta avfallet, desto bättre för alla. Det finns kommuner som har uttryckt intresse för att prova separat sortering för plastad kartong i flerfamiljshus, säger Max Rosenberg.

Målet är att sälja materialet till både företag och privatpersoner. Priset för materialet är lite högre än en OSB-skiva.

Företaget är bara åtta månader gammalt, men de första skivorna användes kommersiellt i Sverige redan förra veckan.

– Det gäller främst renovering och tillbyggnader av villor, men vi har en hel del andra projekt på gång, som jag inte kan berätta mer om just nu, säger Max Rosenberg.

Max Rosenberg tycker att mottagandet från byggbranschen varit positivt. Utmaningarna i att jobba med produkten har främst legat inom kategorin byråkrati.

– Det är höga trösklar att få en produkt certifierad och i och med att vi hanterar avfall klassas vi som en miljöfarlig verksamhet så det har varit mycket jobb med alla olika tillstånd för att driva verksamheten, säger han.

Denna artikel är en del av innehållet i första numret av Stordåhds Kommunikations nya satsning, Grönt Samhällsbyggande, som kommer att distribueras i slutet av mars månad. Läs mer via länken nedan;