Nowaste Logistics är ett av Sveriges ledande logistikföretag. Den ökade e-handeln har bidragit till att Catena har byggt en logistikterminal för egen förvaltning på bästa skyltplats i Helsingborg. JKAB Arkitekter har ritat byggnaden.

Futuristiska runstenar lyser upp logistikterminal i mörkret

Av Kim Hall

När Catena lät bygga den nya logistikterminalen, där E4:an och E:6an möts i Helsingborg, satsade man extra på det arkitektoniska. Här lyser fasaden med hålstansad kopparplåt och mässingsfärgad sträckmetall i ett futuristiskt runmönster upp när mörkret infaller. Nowaste Logistics nya lager är ett innovativt blickfång för alla bilister som passerar, skapad av JKAB Arkitekter.

Varför ska logistikbyggnader alltid se ut som en stor låda? Ungefär så tänkte arkitekten Fredrik Cardell på JKAB Arkitekter, när de fick med rekordfart plocka fram tomtdisposition och bygglovshandlingar till ett 30 000 kvadratmeter stort logistiklager under semestern 2017. Helsingborg stad hade stora krav på utformningen eftersom den stora logistikbyggnaden skulle ligga i ett attraktivt läge, endast 50 meter från E:6an och E4:an där väldigt många trafikanter kör dagligen.

– Vi fick besked att byggnaden skulle vara färdigbyggd inom ett år. För att få en uppfattning av storleken skrev vi ut en tolv centimeter hög och 2,6 meter lång fasadritning. Det var en ovanlig volym att skapa god arkitektur på. Vi skulle dessutom optimera projektet ekonomiskt och i arbetet ingick även att forma en optimal och kostnadseffektiv stomme. Sedan applicera estetiska element på fasaden. Detta gjorde vi genom att skapa tre tydliga portaler som delade av volymen i fyra olika segment, förklarar Fredrik Cardell.

Portalerna skapar fönster in i lagerbyggnaden samtidigt som fasaden är tänkt att vara ett fönster mot Helsingborg.

– Vi använde oss av hålstansad kopparplåt med bilder på hur det ser ut inne i lagret samt ikoniska byggnader som finns i Helsingborg. En bakgrundsbelysning lyser upp mönstret bakifrån när det blir mörkt. Fasaden är även utsmyckad med en storskalig sträckmetall som är mässingfärgad och som bildar ett futuristiskt mönster med en historisk anknytning till den forngermanska runskriften, säger Fredrik Cardell.

JKAB gjorde en egen tolkning med dolda budskap i runskriften. Inspirationen kom av de studerade runstenar längs de gamla vandringslederna runt om i landet. Dagens trafikled innehåller nu också ett budskap.

– Förr användes runstenar som vägvisare. Nu måste skyltarna vara större för att bilisterna ska kunna se dem i hög hastighet. Filosofin var att skapa en attraktiv lagerbyggnad för både fastighetsägare och hyresgäst och som inte lämnade trafikanterna på motorvägen oberörd, tillägger Fredrik Cardell.

Byggnaden skulle påvisa att Helsingborg har en viktig logistikposition, där E6 och E4 möts. Inspirationen till sträckmentallen, MetalTec från Italien, hämtade arkitekterna från en innergård till en tillbyggnad till Louvren i Paris. Det som genomsyrat projektet är futuristisk arkitektur, funktion, ekonomi och estetik i balans.

– Syftet med terminalen är att samordna logistiken för en våra största kunder Trademax. Den ökade e-handeln skapar behov av nya logistiklösningar. Vi växer med våra kunder och generellt sker det en tillväxt i e-handel i Sverige idag som vi måste möta, säger Christian Hallberg, vice vd på Nowaste Logistics AB, med bas i Helsingborg.

Nowaste Logistics är ett av Sveriges ledande logistikföretag med totalt cirka 500 anställda. Med den nya logistikterminalen och övrig tillväxt i företaget anställs i år ytterligare 200 medarbetare. Mellan 50 och 100 lastbilar kommer dagligen att angöra logistikterminalen.

– Vi äger och förvaltar logistikterminalen, som vi hoppas kommer att bli en snackis med den vackra fasaden. Det händer att jag kör förbi kvällstid bara för att se hur fasaden lyser upp i mörkret, säger Benny Thögersen, vd för Catena AB.

Det är ett fantastiskt skyltläge som omfamnar det demografiska behovet av logistikhubbar. Nowaste ligger i framkant med moderna och progressiva lösningar, något som Catena värdesätter hos en hyresgäst.

Fakta:

Nybyggnad av logistikterminal och lager i Helsingborg

Byggperiod: november 2017 – juli 2019

Byggherre Catena AB