Den vackra strandpromenaden i Kungshamn, Sotenäs Kommun på västkusten är ett av de nominerade bidragen till Träskyddspriset 2021. Bild: Svenska Träskyddsföreningen

En missionär för vackra, inkluderande och hållbara utemiljöer

Av Niclas Svensson

När vi diskuterar och genomför hållbart samhällsbyggande måste också utemiljöerna med. Det är en del av den livsmiljö som vi alla formar och det är essensen när Fredrik Westin, VD för Svenska Träskyddsföreningen framför sitt budskap. Som ett led i detta har det årliga Träskyddspriset instiftats, där klimatsmart och hållbar användning av trä i utemiljön i våra städer premieras.

– Framöver kommer vi att intensifiera insatserna för att förbättra kunskapen kring och möjligheterna med hållbara utemiljöer i trä. Vi riktar oss till såväl arkitekter och konstruktörer som stadsplanerare och upphandlingsansvariga i kommunerna, säger Fredrik Westin.

I den nödvändiga samhällsutvecklingen till hållbarhet, är ny klimatsmart träbyggnadsteknik utan tvekan på väg att återerövra våra svenska städer. Och det är fotosyntesen som är själva motorn där sol, vind och regn utgör produktionsfaktorer och den växande skogen utgör en förnybar råvarubas.

Hittills har fokus inom den positiva utvecklingen för trä mest handlat om byggnader och bostäder, men nu är det hög tid att också inkludera det som Fredrik Westin benämner ”God bebyggd utemiljö”. Och det gnistrar då och då i samtalet, eftersom detta är något som engagerar Träskyddsföreningen och inte minst Fredrik Westin själv. Det är inte fel att gå så långt att säga att det närmast handlar om en ”mission”.

– Ja, det går att likna vid en slags mission. Förnybara träprodukter tar allt mer plats i den urbana miljön vilket förstås känns bra och angeläget. Men om vi menar allvar med att få till stånd hållbara städer måste självfallet också utemiljön inkluderas, säger Fredrik Westin.

Cirkulärt och hållbart

Det handlar om hållbara och cirkulära materialval för stadsparker, torgmiljöer och samlingsplatser. Det berör attraktiva hamn- och strandpromenader i vattennära miljöer. Utöver det utemiljöer och närområden kring flerfamiljshus såväl centralt som i förorter, för grönytor och fritidsanläggningar och skolor. I alla dessa sammanhang är det är särskilt viktigt att använda konstruktioner och sunda material på ett sätt som underlättar nåbarhet och med avsikt att tillgängliggöra utemiljön för alla.

Fredrik Westin är annars uppväxt i Sollentuna, med bland annat segling som ett av många intressen. I unga år fick han jobb i byggbranschen och bland annat var med när Globen byggdes vid Gullmarsplan i Stockholm i slutet av 1980-talet. Därefter fortsatte han med att studera till civilekonom, startade och drev företag med framgång och via olika VD-jobb inom kemibranschen landade han så småningom som VD för Svenska Träskyddsföreningen i slutet av 2019. Och väl på plats har han förnyat verksamheten på en rad olika sätt som verkligen börjar sätta avtryck i trä- och byggkretsar.

– Ja vi måste ta mer plats inom samhällsbyggnadssektorn, det är där träskyddsföretagens produkter som regel hamnar, säger Fredrik Westin. Vi behöver väcka uppmärksamhet kring det faktum att det är viktigt att ur klimat- och hållbarhetssynpunkt göra kloka val.

Och vi kommer kort in på EUs nya satsning på New European Bauhaus, som lanserades under pandemiåret 2020, och som handlar om en gemensam europeisk framtidsatsning på hållbarhet och goda livsmiljöer. Med värdeorden vackert, inkluderande och hållbart.

– Värdeorden stämmer verkligen in som ett slags avsiktsförklaring för hur vi jobbar för goda och hållbara utemiljöer, säger Fredrik Westin.

NTR står för hållbarhet

Om vi i den offentliga miljön i allt högre utsträckning ersätter andra material såsom betong, plast eller stål, med trä, så är vinsten flerfaldigad. Trä är ett cirkulärt och i princip fossilfritt konstruktionsmaterial som dessutom ständigt växer runt hörnet i skogslandet Sverige.

Det som utgör garanten för hållbarhet ur alla dess aspekter, och som Fredrik Westin ständigt återkommer till i samtalet är bokstavskombinationen NTR. NTR står för Nordiska Träskyddsrådet, och om en träprodukt är märkt med NTR utgör den en produkt som genomgått många och omfattande tester.

Sverige världsledande inom träskydd

Ytterst det handlar om rätt material på rätt plats. När det byggs med trä i i en del utsatta situationer i utemiljön så måste det för hållbarhetens skull skyddas mot röta. Det är vad skyddade träprodukter och NTR-märkning handlar om. Och Sverige är sedan länge världsledande på olika metoder för att skydda trä och lämna garantier för lång hållbarhet. Det välbekanta gröna virket som de flesta hemmasnickare känner till, handlar om att trävirket skyddats – med vattenbaserade kopparmedel.

– Med NTR-märkningen har vi ett gediget kommunikationsverktyg med kommuner, beställare och privatkunder. Den som tar med sig NTR i minnet, kan känna sig försäkrad om att vederbörande gjort ett miljöriktigt och klokt val avseende produkter som inkluderar alla aspekter på hållbarhet, säger Fredrik Westin.

Hemmasnickrandet har blivit en folkrörelse

Under pandemin har hemmasnickrandet blivit en stor familjeangelägenhet, och det förstärker en långsiktig utveckling de senaste tre decennierna för privata sektorn. Som aldrig förr används allehanda NTR-märkta produkter för inspirerande och vackra verandor, badbryggor, poolterrasser och uteplatser. Kreativiteten i att omge sig och familjen med dekorativa träkonstruktioner i sin närmiljö kring villan eller fritidshuset är närmast att likna vid en folkrörelse.

Men i den offentliga miljön i våra växande städer har ännu inte samma positiva utveckling skett. Idag används slentrianmässigt konstruktioner och material som i utemiljön som har en negativ inverkan för hållbarhet och klimat. Och det används träprodukter som inte har NTR-märkning och därmed saknar tillförlitligt träskydd. Kort och gott klarar dessa inte att utsättas för väder och vind och följderna blir inte sällan skador med säkerhetsrisker för medborgarna och så småningom också dyra reparations- och ombyggnadskostnader.

– Ja, det är olyckligt. Men vi i Träskyddsföreningen står till alla kommuners och beställares förfogande i dessa sammanhang. En god bild av kloka miljöval erbjuds enkelt genom att ta del av vår information via vår fullmatade hemsida och via sociala medier, säger Fredrik Westin.

Och Träskyddsföreningens hemsida är onekligen en formlig oas av kunskap om materialval och trä i olika utemiljöer. Här finns publicerade LCA-studier, aktuell forskning och inte minst en rekorderlig och inspirerande samling goda exempel på där klimatsmarta träkonstruktioner uppförts i inspirerande och vackra utemiljöer runt om i Sverige.

Fullmatad webplats

Här finns inte minst information om utbildningar och satsningar på kurser tillsammans med KTH. Och här finns också information om den pågående tävlingen Träskyddspriset 2021. Första årgången kom i fjol, under själva pandemiåret 2020, då Skellefteå kommun blev vinnare för sin mångsidiga användning av innovativa, tillgänglighetsanpassade bryggor för bad och fiske i kommunens vattennära områden.

– Ja, det händer verkligen mycket. Nu gör vi en utbildningssatsning tillsammans med KTH för att ge alla kommande generationer yrkesverksamma inom byggsektor bättre kunskap om kloka val för utemiljöer. Och i november koras vinnaren av Träskyddspriset 2021, avslutar Fredrik Westin.