Förskolan i Skummeslövstrand ligger attraktivt och nära havet. Illustration: White Arkitekter

Curahill bygger förskola i Skummeslövstrand

Curahill Fastigheter bygger en förskola för 80 barn i Skummeslövstrand i Laholms kommun. Klimatpositiv betong är en del av företagets miljöengagemang.

AV GÖSTA LÖFSTRÖM

Den nya förskolan för cirka 80 barn, som beräknas vara klar för inflyttning i början av juli 2021, är på närmare 1000 kvadratmeter i ett plan och rymmer fyra avdelningar. Den består av två huskroppar för vardera två avdelningar som förbinds av ett mittskepp med utrymmen för personal och servicefunktioner.

Byggnaden har stomme av klimatpositiv betong från Finja-koncernen, som Curahill Fastigheter är en del av. Fasaden utgörs av målad betong med inslag av trä.

Byggnaden kommer att värmas upp med hjälp av bergvärme och det förbereds för installation av solpaneler på taket. Hyresgäst blir det privata företaget Norlandia Förskolor som tecknat ett långsiktigt hyreskontrakt med fastighetsägaren.

Samhällsfastigheter i fokus

Curahill Fastigheter är ett Malmö-baserat företag som ingår i Franshill Bostad AB, som förvaltar fastigheter framför allt längs Västkusten, i Halland och Skåne, och som i sin tur är en del av byggmaterialföretaget Finja.

Curahills affärsidé är att bygga och förvalta samhällsfastigheter, att köpa mark, bygga och förvalta långsiktigt. Med samhällsfastigheter avser företaget verksamheter från lärande till vård, omsorg och trygghet.

–Vi arbetar med stor omtanke och väljer attraktiva platser och med ett uppriktigt engagemang och verksamheten präglas av ett omfattande samhällsansvar och ett långsiktigt agerande, säger Henry Fors, som är vd i Curahill Fastigheter AB.

–Vi verkar framför allt i de tre storstadsområdena med omnejd, men vi bygger där människor bor och behöver samhällsfunktioner.

Förskolan i Skummeslövstrand är företagets första engagemang i Laholm, men nu tittar man på nya investeringsmöjligheter i kommunen. Företaget äger i dagsläget närmare 40 000 kvadratmeter byggbar mark på olika orter i landet.

Bra att komma in tidigt

Curahill har valt en lokal totalentreprenör, Bygg AB Lars Bengtsson & Son från Veinge:

–Det är intressant att arbeta i ett projekt där man kommer in tidigt och kan vara med från början. Det ger möjligheten att vara med när handlingar upprättas och att kunna ha idéer och räkna på kostnaderna, säger Johan Eriksson, delägare och vd.

–Det var ett annat projekt som sammanförde oss med Curahill. Vi har arbetat med Finja i många år och vi har redan byggt fyra eller fem förskolor, så det finns viss vana. I det här projektet har vi möjligheten att prata med både byggherren och den blivande hyresgästen och hjälpa till att hitta lösningar som passar båda. Inget är hugget i sten och det behöver inte skena iväg bara för att man gör en del ändringar, säger Johan Eriksson.

FAKTA I KORTHET

Nybyggnad av förskola i Skummeslöv, Laholm