De 57 lägenheterna som Lyckos bygger på Lingenäs i Kristianstad, är besiktigade och inflyttning beräknas till januari 2022. Bild: Thage i Skåne

Bygger bostäder med hemlängtan

”Hem ljuva hem” är en grundsten som Lyckos bygger sina bostäder på. Med arkitekten Gert Wingårdh bakom ritbordet och Thages som byggentreprenör blir det som regel hus med bästa möjliga helhetskänsla. I bostadsområdet Lingenäs uppförs nu 57 lägenheter i tre huskroppar och med hållbarhet som fokus.

Av Kim Hall

Området Lingenäs började som ett samarbete mellan Lyckos och Wingårdhs Arkitekter i en tävling och vem som kunde utveckla bostadsområdet på bästa hållbara sätt. För att skapa en så trivsam boendemiljö som möjligt var målet att vinden minimerades och solen maximerades, gemensamma mötesplatser och en gård för olika aktiviteter.

Husfasaderna är helt i trä och består av Thermowood, det vill säga värmebehandlad furu som med åren får platina och åldras vackert. På framsidan ramas ytterdörren in av en kub som skyddar mot väder och vind och på baksidan kliver man rakt ut från köket och vardagsrummet till uteplatsen bestående av trädäck. I trädgården finns även förråd.

Husen består av 57 hyreslägenheter i tre huskroppar fördelade på tre våningsplan och med inflyttning beräknad till januari 2022.

– Husen vi bygger är Svanen märkta vilket betyder att det är låg energiåtgång och byggda med giftfritt material. Det är friska hus med ett renare inomhusklimat som man mår bra av att bo i. Många bostadskunder är inte medvetna om vad miljömärkta hus egentligen innebär. Här behöver byggbranschen bli bättre på att förklara, säger Anders Larsson, vd på Lyckos som är helägt av Midroc, som nu byter namn till Granitor.

Betongstomme

Lägenheterna är välplanerade och byggs till rimliga kostnader för de boende. Lyckos bygger gärna på attraktiva platser där trygghet och trivsel är möjligt. Konstruktionen består av betongstomme och prefabricerad skalväggar och filigranbjälklag som monteras på plats.

– På så sätt kan vi resa husen snabbt och får tät byggnad på kort tid. Taken består av papp med isolering. Men det som sticker ut i detta projekt är ändå fasaden i Thermowood. Det är ett hållbart material som dessutom är dekorativt, säger Magnus Claesson, platschef på Thage i Skåne som innehar generalentreprenaden.

Viktigt för Lyckos är att skapa hälsosamma bostäder som håller över tid. De kommer att fortsätta bygga i området Lingenäs, som blivit en ny stadsdel i Kristianstad, med byggstart efter årsskiftet. Då planeras 60 lägenheter i två plan att byggas.

./.

Fakta: