Ett stenkast från Alvesta station uppförs 42 bostadsrättslägenheter fördelade i två huskroppar. Arkitekterna har arbetat med att skapa harmoni både inomhus och utsida med inspiration från stationsbyggnaden. Gullmanders Arkitekter & Ingenjörer

Bostadsrätter med det lille extra i Alvesta

Av Kim Hall

Ett stenkast från stationen och sjön Salen uppförs de första bostadsrättslägenheterna på många år i Alvesta. Inspirerade av stationsbyggnaden från 1907 återskapar Gullmanders Arkitekter & Ingenjörer och Fagnes, som tillsammans utgör Växjö Fastighetscompagni, delar i de två huskropparna som nu byggs. Lägenheterna och de inglasade balkongerna har generös storlek och vid strandkanten med brygga ut till sjön Salen finns en gemensam bastubyggnad.

Alvesta är för de flesta en viktig knutpunkt för resande med tåg mellan Malmö och Stockholm. För ett antal år sedan lät Jernhusen bygga en övergång ovan spåren som förenade samhällets båda delar. Kommunen lät anlägga en park i väster och bostadsområdet, som till stora delar består av låga byggnader, kompletteras nu med två sju våningar höga huskroppar med 42 bostadsrättslägenheter i Sjöparken.

– Kommunen hade länge planerat att göra något med tomten. Vi tycker det är roligt att få bidra till samhällsutvecklingen med att bygga bostadsrättslägenheter i nyproduktion. Annars har det mest varit hyresrätter, säger Erik Gärskog, arkitekt och byggherre i projektet.

Området är ganska plant och nu ville Växjö Fastighetskompani, som gjort flera andra projekt i Växjö, Jönköping och Alvesta, bygga bostadshus som stack ut i den annars traditionella småländska miljön.

Stål- och betongstomme

Sjötomten har krävt en hel del pålning och nu pågår gjutning av betongplatta på mark. Konstruktionen i övrigt består av stål- och betongstomme. Fasaden består av vit puts och fasadskivor i mörkare nyans som sockel. De inglasade balkongerna har pelare och smälter väl in i husets arkitektoniska formspråk. Taket är lite spetsigt och vänder sig som en kupa mot stationen medan trapphusen har utsmyckats med spetsformade fönsterrutor.

Lägenheterna är ganska stora och nästan alla har två toaletter/badrum samt öppen eller delvis öppen planlösning. Minsta lägenheten är en etta om 33 kvadratmeter i markplan och den största är en fyra om 102 kvadratmeter. Treorna är 83-84 kvadratmeter och tvåorna cirka 64 kvadratmeter. Utanför finns parkeringsplatser och ett antal carportar. Förrådsutrymmen finns på vinden.

– Vi hade en referensgrupp i början av projektet som tog reda på vad man efterfrågade i Alvesta och där det framgick att så gott som alla ville ha en stor inglasad balkong som en förlängning av vardagsrummet. Den stora utmaningen har varit att påla så att vibrationerna inte påverkar järnvägen. Målet är att inflyttningen ska kunna ske under vintern 2023, säger Erik Gärskog.

./.

FAKTA I KORTHET