–	Vi har lyckats att både implementera certifieringsarbetet i och integrera hållbarhetsarbetet mellan alla discipliner, berättar Mikael Malmkvist som är CEEQUAL Assessor i projektet Bergsbyns Företagspark. Bild: Joakim Kröger
– Vi har lyckats att både implementera certifieringsarbetet i och integrera hållbarhetsarbetet mellan alla discipliner, berättar Mikael Malmkvist som är CEEQUAL Assessor i projektet Bergsbyns Företagspark. Bild: Joakim Kröger

Assessorns roll i projektet Bergsbyns Företagspark Skellefteå - CEEQUAL

För att klara certifieringsprocessen krävs bland annat en CEEQUAL-assessor och denna uppges i samband med anmälning av projektet för certifiering. NCC har egna assessorer och Mikael Malmkvist får axla den rollen. Dessutom engageras andra personer med expertkunskaper.

AV KJELL ARNE LARSSON

CEEQUAL kan certifiera för strategi, projektering och produktion. Som nämnts certifieras Bergsbyns Företagspark för projektering och produktion. Assessorn inledde sitt arbete i början av projekteringsfasen. Då registrerades projektet, och en verifierare – som alltid kommer från BRE – utsågs.

Assessorns roll och certifieringsprocessen

En assessor är utbildad och godkänd av BRE och har en nyckelroll. Assessorn stöder alla relevanta parter, både under projektering och produktion. Assessorn har också en viktig roll gentemot verifieraren.

Certifieringsarbetet ska dels stödja vid beslut som tas under projektering, dels stödja under produktion och dels samla underlag för bevis. Bevisen ligger till grund för den poäng- och betygssättning som görs i slutskedet. Den preliminära bedömningen av bevisens ”tillräcklighet”, om de uppfyller kraven för att ta poäng på ett kriterium utförs av assessorn. I slutskedet verifieras bedömningen av verifieraren genom tredjepartsgranskning/tredjepartsverifiering. Certifieringssystemet är således bevisbaserat.

För Bergsbyns Företagspark valdes att – inledningsvis i början av projekteringen – göra en Pre Assessment, vilken är frivillig.

• Pre Assessment är en slags förhandskontroll av respektive kriterie av vad som är möjligt att uppnå och ger en lägesbild för både mig och för projektet, berättar Mikael Malmkvist, assessor i projektet.
  • Kommunen och NCC har höga ambitioner och har lyckats att både implementera certifieringsarbetet i och integrera hållbarhetsarbetet mellan alla discipliner, fortsätter Mikael Malmkvist.
  • CEEQUAL har ett helhetsperspektiv där varje miljöaspekt belyses och beaktas för att erhålla bästa möjliga miljöprestanda, det är med andra ord holistiskt, menar Mikael Malmkvist. Och för varje ny version av CEEQUAL utvecklas hållbarhetsaspekterna. Numera inkluderas även resiliens.

Det går att bedöma vilka kriterier som kan ge poäng med en moderat satsning utöver Business As Usual och vilka kriterier man bör lägga stora ansträngningar på och som också kan ge stor utdelning i hållbarhetstermer. Pre Assessment kan också visa vilka kriterier som inte är relevanta. Dessa kan tas bort som Scope Out. Valen av Scope Out måste godkännas av verifieraren.

En Pre Assessment fyller samtidigt funktionen att öka insikterna och kunskaperna hos både projektgruppen och hos assessorn. I det aktuella projektet är Pre Assessment avklarad. Det som har planerats och införlivats i projekteringen ska nu implementeras i produktionen. Förutom att implementera lösningar med mera från projekteringen tar certifieringen ny fart genom att från produktions-organisationen beakta många av kriterierna från produktionssidan, samtidigt som nya kriterier blir relevanta att implementera och arbeta efter.

Bergsbyns industriområde. Bild: Skellefteå Kommun

Ambitioner och stöd

CEEQUAL fungerar som stöd bland annat för att hållbarhetsbaserade val som har gjorts under projekteringen också förverkligas under produktionen.

Han har genomfört introduktionsutbildning för alla parter i projektgruppen och även hållit riktade utbildningar beträffande vissa delar av CEEQUAL. Även andra specilistkompetenser från NCC och Skellefteå kommun bidrar med genomgångar, och exempelvis med informationsåterföringen, vilket sammantaget ökar kunskaperna.

Assessorn stöder löpande alla parter som hjälper till att samla underlag för certifieringen. Allteftersom projektet klarar de olika kriterierna kommuniceras resultatet till projektet.

Vidare går assessorn igenom underlagen och väljer ut relevanta delar innan de matas in i BRE:s verktyg BREEAM Projects.

Poäng och betygssättning

När allt är samlat går BRE:s verifierare igenom bevisen. Denne bekräftar eller dementerar poängsättningen och sätter slutbetyg. Det hela måste redan ratificeras av en ytterligare part.

Exempelvis omfattar resiliensavsnittet framtida behov, det vill säga vilka behov som kan uppkomma för anläggningen och hur anläggningen kan utformas för att vara tillräckligt anpassningsbar. Resiliens handlar också om exempelvis yttre påverkansfaktorer, beroenden, säkerhet och extremväder.

CEEQUAL är således ett mer eller mindre heltäckande certifieringssystem som väl svarar upp mot kommunens och NCC:s hållbarhetsstrategier.