Miljön står i fokus när Skanska Sverige satsar på äldreboendet Brogården i Alingsås. Medvetna miljöval har gjorts i allt material. Byggnaden certifieras enligt Leed nivå Guld. Bild: Arkitektbyrån Design Göteborg AB

Alingsås satsar på äldreboende i högsta miljöklass

Av Marie Louise Aaröe

Äldreboendet Villa Brogården får 80 nya attraktiva lägenheter genom Skanska Sveriges projekt tillsammans med brukaren Vardaga äldreomsorg. Villa Brogården byggs med högt ställda miljökrav med målet att byggnadens energianvändning ska ligga 80 procent under Boverkets riktlinjer.

– Vi började bygga utifrån Vardagas boendekoncept i maj 2020, berättar Fredrik Dahlström, projektchef, Skanska Sverige AB. Det har handlat om funktion och trevnad samt att det ska vara ombonat för de boende. Det är stora investeringar som görs i byggnaden och man vill bygga bort sjukhuskänslan och istället skapa hemtrevliga vardagsrum med mjuka färger. Vi har byggkunskapen och Ambea/Vardaga har verksamhetskunskapen.

Miljön står i fokus

Skanska Sverige samarbetar med Northern Horizon Capital som kommer att köpa fastigheten när den är färdigställd i februari 2022. Generellt är det enrumslägenheter på 30 kvadratmeter fördelade på åtta avdelningar. De fyra översta våningarna är boendevåningar och på den första våningen finns administrationslokaler, personalrum och aktivitetsrum.

– Vi har köpt tomten av det kommunala bostadsbolaget i Alingsås. Det är ett traditionellt bygge med pålad grund och platta på mark. Stomme och bjälklag är i betong och taket är ett sadeltak i trä. Fasaden är i vitmålad betong med inslag av gult. Vi på Skanska har tidigare byggt här på området Brogården. Med start 2008 omvandlades 299 lägenheter från miljonprogrammet till passivhus. Ett spännande projekt som vi uppdaterade bland annat energimässigt på ett fantastiskt sätt. Med det nybyggda äldreboendet tar vi den stafettpinnen vidare och det nya huset kommer att certifieras enligt Leed, nivå guld och mörkgrönt enligt Skanska egna miljöcertifieringssystem. Det är ett tufft system med krav på netto 0 primärenergi, säger Fredrik Dahlström.

Långt över standard

Genomgående har medvetna val gjorts utifrån en strukturerad klimatkalkyl. Koldioxidbesparingarna ligger på 250 ton CO2 ekvivalenter som då minimerar koldioxidavtrycket. Miljöarbetet har varit i fokus i projektet även på den sociala nivån. Man har tillsammans med Alströmergymnasiet skapat en yrkesutbildning. Fem nyanlända vuxna har på ett år varvat praktik på bygget och studier. Nu är de färdiga och godkända och har en gymnasieutbildning och kan gå vidare till lärlingsutbildningar.

– För att hålla fast i miljötänket så provskjuter vi allt material för att se miljöeffekterna. Det har medfört att flera ursprungligen tänkta materialval har ändrats, både betongplattan och ytskikten. Brogården är inte bara ett fysiskt projekt utan vi har skapat en digital tvilling genom att skanna in hela huset, vilket medför att man digitalt kan gå omkring och trycka fram driftdata, material osv. En sammanställning av kvalitet, effektivitet och miljökänslan, både tekniska data och den personliga upplevelsen, allt i ett digitalt system.

Viktiga mervärden

– Målsättningen har varit att skapa mervärden. Genom en aktiv hållbarhetsplan har vi strukturerat och jobbat med en social hållbarhetsagenda. Under byggprocessen har vi bland annat genomfört en trygghetsvandring tillsammans med boende i området. Och vi ser framför oss ett gott samarbete med äldreboendet och förskolan intill, där barnen kan bidra med muntrationer för de äldre som exempelvis Luciatåg, säger Fredrik Dahlström.

FAKTA I KORTHET

Nybyggnad av äldreboende i Alingsås

Tidsplan: Maj 2020-februari 2022

Totalentreprenör: Skanska Sverige AB

Beställare: Skanska Sverige AB

Arkitekt: Arkitektbyrån Design Göteborg AB

Kostnad: 125 miljoner kronor

Ny tidning!

”Grönt Samhällsbyggande”. Stordåhd Kommunikations nya tidning 2022 med fokus på Miljöcertifiering & Bedömningssystem. Stordåhd Kommunikation producerade i oktober månad 2021 en bilaga som blev en stor framgång. En tidning kring hållbarhet och klimatneutralt samhällsbyggande. Övergripande mål inom bygg, infrastruktur och fastighetsbranschen.
Vi lyfter nu fram vårt nya projekt ”Grönt Samhällsbyggande” med fyra stycken nummer under 2022. Tillsammans kommer vi att bidra till omställningen mot mera cirkulära, innovativa och digitaliserade lösningar för att påskynda byggbranschens omställning.

För att läsa mer om detta, klicka gärna på länken nedan;