NCC bygger flera hus på en markyta i anslutning till Älvsjödepån. Det är bland annat kall- och varmförråd, godsmottagning, reningsanläggning, parkeringar samt ett nytt hus med övernattningsrum för tågförarna. Bild: Niklas Nilheimer, NCC

Älvsjödepån blir modern anläggning för framtiden

Pendeltågsdepån i Älvsjö byggs om, anpassas och byggs ut för att säkerställa ett effektivare fordonsunderhåll och för att klara den framtida trafikökningen. Projektet sker i samverkan mellan Region Stockholms trafikförvaltning och NCC, där parterna drar nytta av varandras erfarenheter.

Av Lars-Olof Tandberg

– Depån byggdes 1968 och delar av den har tidigare renoverats, men nu ska hela depån byggas om och ut och anpassas till dagens X60 fordon så fordonsunderhållet kan effektiviseras, berättar Rima Thor som är projektledare på Region Stockholm.

I projektet ingår bland annat ombyggnad av nio verkstadsspår, en ny tvättanläggning, fordonslyftar samt fler uppställningsplatser. Upprustningen beräknas vara klar dec 2026.

Projektet är uppdelat i sju huvuddelar. I pågående huvuddel 2, bygger NCC flera hus på en markyta i anslutning till depån. Där byggs det bland annat kall- och varmförråd, godsmottagning, reningsanläggning, parkeringar samt ett nytt hus med tio övernattningsrum för tågförarna.

– Huset med övernattningsrum är byggt på platta på mark med trästomme och träfasad. Fasaden har extra isolering mot spårområdet för att garantera god nattsömn för förarna, berättar Niklas Nilheimer som är projektchef på NCC.

Serviceanläggning

På området byggs även ett teknikrum, ett miljö- och avfallsrum samt en byggnad för sprinklersystemet. Alla dessa har stålstomme och Parocfasad.

Byggnaderna är samlade på ett 5 700 kvadratmeter stort område strax intill spårområdet. Det blir som en serviceanläggning i anslutning till depån.

Eftersom arbetet i projektet sker nära spår och starkströmsledningar krävs extra fokus på säkerheten.

– Vi är alltid försiktiga men här måste vi vara extra noggranna. Vi måste hela tiden fråga oss vad får vi göra, när får vi arbeta och vilka tillstånd behövs. Det är också viktigt att personalen har rätt utbildning och behörighet för respektive arbete, påpekar Niklas Nilheimer.

Säkra maskiner

Närheten till kontaktledningar ställer krav på maskiner som kan begränsa sin arbetshöjd. En möjlighet som inte alla maskiner har.

– Vid husbyggnad använder vi en Lull teleskoplastare med fyrhjulsstyrning som kan begränsa arbetshöjden. Tack vare den behöver vi inte stänga av elen. Vid markarbetena väljer vi maskin efter om jobbet är nära spårområdet eller inte, säger Niklas Nilheimer.

Han konstaterar att eftersom befintlig verksamhet i depån pågår under byggtiden måste hänsyn även tas till trafiken i området.

Fasaden på huset med övernattningsrum har extra isolering mot spårområdet för att garantera god nattsömn för tågförarna. Bild: Storstockholms Lokaltrafik

Samverkande projektering

Projektet sker i strategisk samverkan och är uppdelat i sju huvuddelar.

– NCC deltar i projekteringen med ansvar för produktionsfrågor, metodval och byggbarhet. Vi på Trafikförvaltningen projekterar en huvuddel i taget, sedan kalkylerar vi den tillsammans med NCC, sedan sker en förhandling om riktpriset som resulterar i ett kontrakt när parterna kommit överens om ett riktpris för den huvuddelen. Därefter fortsätter vår projektering med nästa huvuddel, förklarar Rima Thor.

Efter varje huvuddel görs slutbesiktning varefter den delen överlämnas och garantin träder i kraft. Tanken är att NCC ska utföra alla huvuddelarna, men om samarbetet inte fungerar eller om parterna inte kommit överens om riktpriset per huvuddel har Trafikförvaltningen en möjlig exit och en ny upphandling sker.

– Detta upplägg är klockrent för projektet då ombyggnaden sker under pågående drift. Det ställer stora krav på oss och NCC att ha en väl fungerande, genomtänkt och verksamhetsförankrad etappindelning, med provisoriska avgränsningar, provisorisk teknikförsörjning och mycket god tidsplanering. Med NCC:s medverkan i projekteringen kan många frågor lösas innan vi sätter spaden i marken, säger Rima Thor.

Lärande entreprenad

Niklas Nilheimer tycker att samverkansentreprenad är ett bra sätt att jobba. Speciellt i det här fallet när projektet är uppdelat i flera huvuddelar.

– Om något oförutsett dyker upp i en huvuddel kanske det går att korrigera till nästa huvuddel. Vi kan även bolla olika scenarier i tid och vara förberedda om något händer.

Han påpekar att det blir ett annat arbetsklimat i ett samverkansprojekt. I stället för att ägna tid åt att bråka om vems fel det är när något inte stämmer ligger fokus på att lösa frågor tillsammans och jobba för projektets bästa.

– Det gör att vi lär känna varandra under tiden. Vi blir sammansvetsade som grupp och kan utveckla vårt samarbete under flera år. Det är skillnad mot att starta upp varje ny entreprenad med nya människor, understryker Niklas Nilheimer.

Rima Thor är stolt över den upphandling som gjorts i projektet.

– Vi kan järnväg och NCC kan bygg. När vi jobbar tillsammans blir det bra. Entreprenören vill tjäna pengar och vi vill spara skattepengar. På så sätt blir det här sättet att jobba en vinst för båda parter.

FAKTA I KORTHET

Upprustning av pendeltågsdepå i Älvsjö, huvuddel 2