– Jag brinner för omställningen och min roll är att vara med och möjliggöra den, säger Filip Elland, hållbarhetschef hos Castellum.

Årets person inom hållbart samhällsbyggande

Filip Elland som är hållbarhetschef hos Castellum vann utmärkelsen ”Årets person inom hållbart samhällsbyggande” vid SGBC Awards 2021. Filip Elland har sedan 2014 varit med och utvecklat hållbarhetsarbetet hos Castellum. Vid ett seminarium som arrangerades av SGBC berättade han om företagets hållbarhetsmål och hur de konkret jobbar för att klara målen samt dagens och morgondagens utmaningar.

Av Kjell Arne Larsson

Långsiktiga mål är viktiga, men för att komma någonstans måste de brytas ner till delmål och till fastighetsbestånd. Se först till att mäta, ”bokföra” och analysera befintliga utsläpp så gott det går. Det är svårt att mäta och räkna på allt, men förfina och precisera efterhand. Castellum har tagit fram rutiner för att räkna ut flera olika hållbarhetsnyckeltal. Dessa följs upp varje kvartal för befintliga fastigheter. För varje stor nyproduktion sätts specifika mål upp. Bland annat detta har gjort Castellum till ett av världens mest framgångsrika fastighetsbolag inom hållbarhet.

Filip Elland betonade flera gånger betydelsen av krav från kunderna. Och de bör dessutom involveras i Castellums hållbarhetsmål. Om fastigheten ska vara hållbar måste exempelvis också kundernas energianvändning och avfallshantering vara hållbar. Samverkan mellan aktörer och med intressenter är överhuvudtaget viktigt för att möta alla utmaningar. Konkret tekniskt nämnde Filip Elland bland annat vikten att öka användningen av solenergi och utveckla återbruk/återvinning. Han gjorde framåtblickar och redovisade sex betydande trender:

• Förnybar energi och lagring

• Hälsa och välbefinnande

• Klimatstyrning & klimatrisk

• Ökad efterfrågan & engagemang

• Cirkularitet & återbruk

• Inkludering och mångfald

Denna artikel är en del av innehållet i första numret av Stordåhds Kommunikations nya satsning, Grönt Samhällsbyggande, som kommer att distribueras i slutet av mars månad. Läs mer via länken nedan;