En poäng med renoveringen är att Östanå slott blir öppet för allmänheten. Parken kring slottet restaureras och det finns planer på ett musteri i framtiden. Bild: Niclas Magnusson

1700-talsslottet ska blomstra igen

Från adligt fideikommiss till radhus och lägenheter med tillhörande återskapad trädgård som görs tillgänglig för allmänheten. Nu renoveras 1700-talsslottet Östanå slott i Österåker med mycket omsorg. Bakom projektet står den erfarne fastighetsutvecklare Jens Lackmann.

Av Martina Nyhlin

– Det som känns bra i själen att göra – det är det som räknas, säger Jens Lackmann, projektutvecklare på Östanå Real Estate.

Östanå slott köptes i början av 2000-talet av BTH bygg från ett så kallat fideikomiss, en sammanhållen äganderätt som brukats i adliga släkter. BTH byggs plan var att även få bygga nyproduktion på fastigheten, men när detta ärende fastnade hos kommunen stod slottet och förföll i väntan att myndighetskvarnarna skulle mala färdigt.

Jens Lackmann, som har varit projektutvecklingschef på Fabege, regionchef på PEAB och vd på Strabag projektutveckling åkte ofta förbi slottet på väg till och från hemorten Åkersberga och bekymrade sig över fastighetens tillstånd. När han sedan själv fick chans att köpa slottet insåg han att om platsen skulle utvecklas så gällde det att börja med att renovera slottet.

– Att börja med projektutveckling och sedan ta sig an slottet var inte uppskattat och nog inte trovärdigt. Vi vände på det hela och började med att ta hand om slottet och drev processen för att få bygglov och stycka de fastigheter som fanns i slottsmiljön, säger han.

Arkitekten Andreas Martin-Löf kopplades tidigt in i projektet och nu byggs totalt 18 bostäder i slottets huvudbyggnad, flyglar och gårdshus. Det blir ett unikt boende utan motsvarighet i Sverige, med bostäder i restaurerad och uppdaterad 1700-talsmiljö.

– I slottet har vi gjort åtta lägenheter som nu är färdigställda med slutintyg och till salu. I flyglarna kommer vi att göra sex radhus i bostadsrättsform, där den första blir inflyttningsklar till sommaren, säger Jens Lackmann.

Ny touch

Slottet hade ägts av en privatfamilj och har renoverats och förändrats en del genom åren. Det fanns därför ingen kulturminnesmärkning av husen. Men målet har ändå varit att renovera slottet så varsamt som möjligt.

– Andreas Martin Löf är extremt bra på att se gammal miljö med lite ny touch. Det har varit mycket viktigt att allt gammalt bevarats, säger Jens Lackmann.

Under renoveringen har till exempel hundra år gamla målningar tagits fram och renoverats och ett rum har dekormålats utifrån hur det såg ut 1790.

– Vi har även renoverat alla kakelugnar så att de är eldningsbara igen och sett till att detaljerna kommer ifrån Eskilstuna byggbeslag, för att få tidsenliga detaljer.

Ungefär 1918 gjorde Ivar Tengbom en stor renovering av Östanå slott där han ritade om slottet och täckte över målningarna.

– Vi har valt att återskapa Tengboms era på bottenvåningen medan mellanvåningen fått det ursprungliga utseendet från 1790, säger Jens Lackmann.

Projektet har också till exempel använt svenskproducerat stenmaterial, och smide från Wira bruk intill.

– Vi har velat hålla ihop allt för att få en story i byggnaden. Denna story kan beskådas från hissen där vi glasade in en del så skillnaden mellan åren syns när man åker hiss, säger Jens Lackmann.

Att få möjlighet att köpa en renoverad lägenhet i ett 1700-talsslott i Sverige är sannolikt väldigt unikt. Bild: Björn Bernström

Energiglas

För att förbättra husets energiprestanda har fönstren renoverats med energiglas. Fönstrens vackra yttre handblåsta glas kunde därmed bevaras.

– Vi har satt in ett bergvärmesystem i huset, så det har varit varmt under vintern, säger Jens Lackmann.

För Jens Lackmann har det också varit viktigt att ge allmänheten tillgång till parken runt Östanå slott.

– Vi jobbar utifrån en plan för hur trädgården såg ut 1850 och planerar att återskapa parken under fem år. Tidigare fanns 400 äppelträd på hela fastigheten. Vi har nu planterat 45 nya och kommer nog komma upp i 100 totalt. Sen sätter vi ut bikupor för pollinering och målet är att kunna ha musteri i framtiden, säger Jens Lackmann.

Även rosor kommer att återplanteras i parken.

– På det här sättet får allmänheten tillbaka något. Nu kan man vistas här och det har man inte kunnat göra tidigare, säger han.

Fakta Östanå slott

Den minsta lägenheten i slottet är på 52 kvadrat och paradvåningen har 192 kvadratmeters yta.

Radhusen i flyglarna är 130-150 kvadratmeter.

Snittlägenheten ligger på ungefär 70-80 kvadratmeter.

Slottet är beläget ca 45 minuter norr om Stockholm, 20 min från Åkersberga och 25 minuter från Norrtälje.