Vad gör jag om jag blivit våldtagen?

13 december, 2012

Varje dag sker nya sexualbrott. De drabbade är män, kvinnor och transpersoner. I alla åldrar. I samtliga samhällsklasser. Sexualbrott kan drabba alla. Trots detta vågar sällan de utsatta prata om det som hänt. Föreningen Storasyster, är en nystartad ideell förening som erbjuder stöd och gemenskap till personer som blivit utsatta för olika former av sexuella övergrepp.

Enligt BRÅ (Brottsförebyggande rådet) anmäldes 17 100 sexualbrott under 2011. Men mörkertalet är stort. Knappt 20 procent av de drabbade polisanmäler.
– Genom att bilda denna förening, har jag lyckats vända min barndoms mest smärtsamma upplevelser till något positivt. Desto mer vi vuxna pratar om sexualbrotten, desto lättare blir det för de barn och unga som utsatts att våga ta steget att berätta, säger Sanna Bergendahl, verksamhetsansvarig.

Föreningen Storasyster bildades i april 2012 och arbetar för att förändra samhällets syn på sexuella övergrepp.
– Vi vill stötta de utsatta till att våga prata om det som hänt, säger Sanna Bergendahl.

Majoriteten av de volontärer som är verksamma inom Föreningen Storasyster har egna erfarenheter av sexuella övergrepp. Några har anmält sina förövare. Andra hade önskat att de vågat.
– Gemensamt för alla är att vi hade önskat oss det stöd vi idag kan erbjuda andra.

Sedan föreningen bildades har den varje vecka varit i kontakt med ungdomar och unga vuxna som är, eller har varit utsatta för sexuella övergrepp. Vi vet att det finns fler som behöver oss. Vi vet att den kränkning ett sexuellt övergrepp medför är ett skäl till varför så få vågar berätta. I denna process behövs stöd från nära, kära och utomstående. Det är inte alltid de anhöriga räcker till. Och få instanser kan idag erbjuda det stöd som behövs.

I dagarna har vi kunnat läsa om det nya initiativet Våga anmäl som arbetar för att lyfta frågan om sexualbrott och uppmanar fler att våga anmäla de övergrepp de blivit utsatta för. Ett mycket gott initiativ. Resulterar det i att fler anmäler är det också viktigt att dessa personer ges det stöd de behöver under denna process.

Föreningen Storasyster kan hjälpa de utsatta att göra en anmälan, följa med till polis, vid sjukhusbesök och vid en eventuell rättegång. Föreningen erbjuder förutom stöd vid kontakt med myndigheter även stödgrupper, stödsamtal- och kontaktmannaskap online, gruppaktiviteter, samt en mail- och chattjour. Vi erbjuder inget terapeutiskt stöd utan fungerar som en lyssnande medmänniska. Vi hänvisar också de som önskar vidare till andra instanser.

Föreningen Storasyster finns online, och på plats i Stockholm. Alla, över 13 år, oavsett kön, är välkomna att höra av sig. Kanske har du själv varit utsatt, kanske känner du någon som är i behov av vårt stöd eller så är du anhörig och vill få råd och tips på hur du på bästa sätt kan stötta. Eller så är du precis som vi. Intresserad av att engagera dig i en viktig fråga och se till så att drabbade får det stöd de behöver.

För mer information: Kontakta Sanna Bergendahl på sanna@foreningenstorasyster.se
Följ oss: på vår sajt foreningenstorasyster.se, på Facebook facebook.com/foreningenstorasyster och på Twitter med hashtagen #f_storasyster.
/Sanna Bergendahl, Verksamhetschef.

Föreningen Storasyster är en feministisk, partipolitiskt och religiöst obunden ideell förening som vänder sig till dig som utsatts för våldtäkt eller sexuella övergrepp. Vi erbjuder stöd och gemenskap av personal och volontärer varav vissa av oss själv har erfarenhet av sexuella övergrepp av olika slag.