Juryn i Stora pr-priset 2011

De ska utse pristagaren i den första upplagan av Stora pr-priset, en tävling som arrangeras av Svenska pr-företagen i samarbete med Dagens Media och Mynewsdesk.

Priset ska delas ut årligen och premierar "kvalificerat, strategiskt och idébärande pr- och kommunikationsarbete som skapat ett påtagligt och synligt resultat". Priset går till en individ, ett företag eller organisation.

Första upplagan hålls den 5 maj i Stockholm.

- Intresset från branschen är mycket stort och vi har därför förlängt anmälningstiden för bidrag till 11 mars för att ge så många som möjligt chans att delta i första upplagan, säger Catharina Jevrell, vd Svenska pr-företagen.

Mats Georgson, lektor i pr och kommunikation vid Stockholms universitet, är ordförande i tävlingen.

– Stora pr-priset är intressant eftersom det kan premiera både det strategiska och kreativa resultatet och kanske även sådant kommunikationsarbete som ofta inte syns för bred publik, det vill säga ett väldigt dagstypiskt pr-arbete, säger han.

Tävlingen är öppen för alla och bidrag/kandidater kan anmälas via ett webbaserat formulär som finns på Dagens Media, MyNewsdesk och Svenska pr-företagen.

Juryn för Stora pr-priset 2011 är:

Jury för Stora pr-priset 2011

Mats Georgson (ordförande), lektor i pr och kommunikation vid Stockholms universitet samt vd för affärs- och varumärkesstrategifirman Georgson

Helga Baagøe, kommunikationsdirektör Sveriges Television

Jeanette Ström, pr-chef Svenska Spel

Lars-Ola Nordqvist, vd Comvision och styrelseledamot i Svenska pr-företagen

Marcus Thomasfolk, informationschef Volkswagen

Peter Erikson, vd Grayling

Petra von Rohr, vd Burson-Marsteller

• stora pr-priset
  • jury

• Stockholm

Stora pr-priset drivs av branschorganisationen Svenska pr-företagen tillsammans med Mynewsdesk och Dagens Media. Priset syftar till att premiera ett kvalificerat, strategiskt och idébärande pr- och kommunikationsarbete som skapat ett påtagligt resultat. Priset delas ut årligen till en individ, en grupp, ett företag eller en organisation.

Stora pr-priset grillar juryn i het paneldebatt 10 februari

PR som arbetsområde omdefinieras i takt med att media och mötesplatser med företagens intressenter utvecklas. Den 10 februari kallas juryn in till en paneldebatt för att diskutera hur detta påverkar professionell pr.

Svenska pr-företagen initierar Stora pr-priset

Stora pr-priset är ett initiativ från branschorganisationen Svenska pr-företagen i samarbete med Dagens Media och MyNewsdesk. Priset syftar till att premiera ett kvalificerat, strategiskt och idébärande pr- och kommunikationsarbete som skapat ett påtagligt resultat. Priset kommer att delas ut årligen till en individ, en grupp, ett företag eller en organisation.

Nominering i Stora pr-priset - så här ser processen ut

Nomineringsprocessen i Stora pr-priset är indelad faserna nomineringsförslag, urvalsarbete utefter uppsatta kriterier, kompletterande information från tävlande och bedömning, nominering samt utseende av vinnare av juryn.